OPINIA O UCZNIU WYSTAWIONA PRZEZ SZKOŁĘ

Temat miesiąca
   Tematy poruszane w tym artykule  
  • Jak pedagodzy mogą prawidłowo opracować opinię o uczniu zgodnie z obowiązującym prawem oraz przepisami oświatowymi.
  • Różnice między opiniami o uczniu wystawianymi na prośbę rodziców a wymaganiami szczególnymi instytucji takich jak poradnie psychologiczno-pedagogiczne, sądy, czy policja.
  • Wskazówki dotyczące zawartości opinii o uczniu, w tym jak unikać niepotrzebnych generalizacji i skupić się na faktach.
  • Podstawy prawne udzielania opinii na temat uczniów, w tym obowiązki i uprawnienia wynikające z Konstytucji RP, Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz innych specjalnych przepisów.
  • Znaczenie i sposób przekazywania informacji o uczniu, by zapobiec złamaniu tajemnicy nauczycielskiej oraz chronić dane osobowe uczniów.
  • Rola i odpowiedzialność nauczycieli oraz specjalistów szkolnych w procesie tworzenia opinii o uczniach.
  • Kluczowe elementy, które powinna zawierać opinia o uczniu, w tym dane osobowe ucznia, jego zachowanie i wyniki w nauce.
  • Zalecane procedury dotyczące sporządzania i przekazywania opinii o uczniach wewnętrznie w szkołach i poza nimi.
  • Informacje ochronne i wrażliwe dotyczące uczniów, które mogą być ujawnione w opinii tylko w określonych przypadkach.
  • Ważność obiektywnej i sprawiedliwej oceny w opiniach o uczniach dla zapewnienia ich wiarygodności.

Mama Bolka prosi wychowawcę o opinię na temat funkcjonowania syna w szkole. Tata Helenki potrzebuje opinię o problemach córki w uczeniu się. Kurator sądowy chce opinię o zachowaniu Kuby i jego wynikach w nauce. Opinię o Zosi – potrzebuje dzielnicowy, o Agacie – Miejskie Centrum Pomocy Rodzinie, o Jacku – adwokat jego ojca…

Niemal każdego dnia nauczyciele i specjaliści szkolni wystawiają pisemną opinię o którymś ze swoich podopiecznych. Niezbyt to lubią, bo czynność ta zasadniczo różni się od uwag na jego temat, jakimi spontanicznie dzielą się w pokoju nauczycielskim. Poza tym zabiera cenny czas, wymaga sprawnego oddzielania faktów od osobistej ich interpretacji, zmusza do dbałości o wyważone poglądy oraz czytelny przekaz, bez nadmiaru emocji. Wielu pedagogów ma też wątpliwości, czy na pewno należy to do ich obowiązków, a jeśli tak – to w jakiej formie sensownie skonstruować taką opinię, jakie umieścić w niej informacje bez narażania się na zarzut złamania tzw. tajemnicy nauczycielskiej, do której utrzymania zobowiązuje ich art. 30a ustawy Prawo oświatowe oraz art. 13b ustawy o systemie oświaty. Spróbujmy przyjrzeć się temu obszarowi nauczycielskiej działalności w kontekście obowiązującego prawa. 

Czym jest opinia o uczniu?

Opinia o uczniu wystawiana przez szkołę jest na pewno dokumentem. Po pierwsze – zawiera informacje o funkcjonowaniu dziecka w szkole, po drugie – obrazuje, na podstawie danych gromadzonych w tej placówce, przebieg nauczania i wychowania oraz udzielania mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dzisiaj, co powszechnie wiadomo, dane te są poufne. Stąd też powinny być odpowiednio zabezpieczone, a ich udostępnianie innym osobom i instytucjom musi jasno wynikać z przepisów prawa. A tych jest naprawdę sporo, co postaram się wykazać poniżej. Na ten moment proszę przyjąć bez wątpienia: 

  • Opinia, jako dokument wystawiany przez szkołę, powinna być:
    • sporządzana zgodnie z obowiązującą w szkole procedurą (przykładowy wzór znajduje się w Narzędziowni);
    • opatrzona zar...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI