Dobrze pojęte planowanie pomaga pedagogowi dostrzec, co robi dobrze, a z których działań powinien zrezygnować. Dzięki planowaniu można także:
- zmniejszać zaskoczenie przyszłymi zdarzeniami,
- wnosić ład w zadania, które się realizuje,
- racjonalnie wykorzystywać zasoby, którymi się dysponuje,
- koncentrować się na najważniejszych zadaniach,
- wykształcić nawyk uporządkowanego działania i myślenia.
Ponadto wraz z dobrą organizacją i planowaniem można uniknąć konfliktów, niejednoznaczności, nieporozumień i stresów.
Zasady racjonalnego planowania pracy
Planowanie polega na myśleniu o czasie przyszłym i celowości podejmowanych działań. I chociaż wielu pedagogów przyznaje, że planowanie własnej pracy jest ważne, tak naprawdę jedynie nieliczni poświęcają mu wystarczającą ilość czasu i należytą uwagę. A szkoda, gdyż praca pedagoga – łącząca się z koniecznością pogodzenia ze sobą wielu różnorodnych zajęć – szczególnie powiązana jest z procesem planowania.
1 KROK
Początek roku szkolnego to właśnie okres uporządkowania czasu, który nadejdzie. Jeśli pedagog tego nie uczyni i nie zapanuje nad nim – to czas zapanuje nad pedagogiem. Aż do czerwca będzie on działał w chaosie. Dlatego zanim przystapi do pisemnego sporządzania planu całorocznej pracy, powinien najpierw rozważnie i dokładnie przeanalizować rok poprzedni. Przypomnieć sobie, jak go planował i co udało się mu osiągnąć, a co nie. Następnie warto zrobić listę spraw niedokończonych (wraz z analizą przyczyn takiego stanu rzeczy) i dokładnie przemyśleć jedno zadanie po drugim, by podjąć decyzję, co z nim zrobić. Działać dalej czy odpuścić? Dopiero potem trzeba spisać wszystkie sprawy, które ma się zamiar kontynuować w bieżącym roku.
2 KROK
P...