1 KROK
Czynności przygotowawcze
Podsumowanie pracy pedagoga ma charakter refleksyjno-ewaluacyjno-statystyczny. W wymiarze czysto formalnym służy opracowaniu pisemnego sprawozdania z realizacji działań zaplanowanych na początku roku szkolnego. Decyzja co do jego formy należy do samego pedagoga, z wyjątkiem tych placówek, w których obowiązują specjalne formularze sprawozdawcze.
Najpierw należy zajrzeć do przepisów, które regulują zawodowe obowiązki pedagoga. Oczywiście aktualnych, tych, które weszły w życie 1 września 2017 r., a znajdują się w dwóch rozporządzeniach MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r.: w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591) oraz w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1578). Dość jednoznacznie określają one, do jakich obszarów zadaniowych w szczególności należy się odnieść, przygotowując sprawozdanie. Następnie warto sprawdzić zapisy w szkolnym programie wychowawczo-profilaktycznym i w planie nadzoru pedagogicznego przyjętym na bieżący rok szkolny – tam też znajdują się wskazówki, które zadania należy uwzględnić w podsumowaniu.
2 KROK
Analiza tzw. zadań standardowych
Pedagodzy szkolni różnią się między sobą zakresem wiedzy, umiejętności i kompetencji. Każdy z nich ma też swoje preferencje zawodowe i własny styl pracy. Stąd też różny może być zakres zadań realizowanych w poszczególnych obszarach przypisanych pedagogom w § 24 ww. rozporządzenia dotyczącego pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Przyjrzyjmy się tym obszarom, zwracając baczną uwagę na podkreślone...