Podsumowanie pracy pedagoga i psychologa szkolnego w roku szkolnym 2020/2021

Temat miesiąca

Mijający rok szkolny do łatwych nie należał. Szkoły miesiącami pracowały w zmieniającym się trybie: stacjonarnym, zdalnym lub hybrydowym. Wyznaczały go obostrzenia nakładane kolejnymi rozporządzeniami w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Po trudach sprostania im nadszedł czas, by podsumować wszystko to, czym zajmowali się nauczyciele w roku szkolnym 2020/2021. Obowiązek ten dotyczy również pedagogów i psychologów szkolnych, którzy czynią to w formie pisemnego sprawozdania.

Jak co roku pojawiają się pytania i prośby o podpowiedź, jak dokonać takiego podsumowania, co umieścić w sprawozdaniu. 

  1. Trzeba pamiętać, że bez względu na to, w jakim trybie specjalista szkolny realizował swoje tegoroczne zadania, obowiązywały go prawne uwarunkowania, którymi były i nadal są:
  • § 24 rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1280) – gdzie wymienione jest osiem zadań, dobrze znanych każdemu pedagogowi i psychologowi, przydzielonych mu przez ustawodawcę jako obowiązkowe;
  • § 3 rozporządzenia MEN z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1552) – gdzie wymienione są tylko te zadania, które pedagog i psycholog, w zależności od rodzaju placówki, w jakiej jest zatrudniony, powinien realizować obowiązkowo w ramach przydzielonego mu pensum.

Pedagog czy psycholog to nie tylko specjalista w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ale również nauczyciel (taki ma prawny status w placówce oświatowej), powinien zatem umieć wyróżnić w swojej pracy to, co wykonywał w bieżącym roku szkolnym jako specjalista szkolny, od tego, co było jego nauczycielskim obowiązkiem, a o czym mówią:

  • art. 6 oraz art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 z późn. zm.) – wskazujące m.in. na obowiązek wspierania każdego ucznia w jego rozwoju, dążenia do pełni własnego rozwoju osobistego, doskonalenia się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły, oraz podejmowania zajęć i czynności związanych z przygotowaniem się do zajęć, realizowania innych zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły, w tym zajęć uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów,
  • art. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 910 z późn. zm.) – wskazujący na obowiązek kierowania się w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych dobrem uczniów, troską o ich...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI