Superwizja jest niezwykle powszechną i efektywną metodą pracy i rozwoju, która ma swoje korzenie w psychologii i psychoterapii oraz coachingu. Głównym działaniem w superwizji są regularne spotkania osoby szkolącej się i superwizora. W czasie spotkań szkolący się przekazuje relację ze swojej pracy z klientem, natomiast superwizor ją komentuje. Superwizja jest doskonałą metodą wspierania rozwoju osobistego, zawodowego i warsztatu pracy osób, które z racji wykonywanego zawodu są w stałym kontakcie z innymi ludźmi i są zmuszone budować z nimi odpowiednie relacje. Dlatego w superwizji najistotniejszym elementem jest uczenie się. Superwizja polega na wzajemnej wymianie doświadczeń, analizie trudności, odnajdywaniu istoty problemu oraz dochodzeniu do nowych rozwiązań. Efektem tego procesu bywa również odkrycie napotykanych w pracy z ludźmi barier lub źródeł sukcesów.
Ogromnie ważną rolę odgrywa osoba superwizora, warto zatem wskazać kompetencje – cechy, którymi powinien się charakteryzować idealny kandydat na superwizora. Kluczowe znaczenie mają umiejętności komunikacyjne, interpersonalne i społeczne, takie jak właściwe nawiązywanie i podtrzymywanie relacji, aktywne słuchanie oraz eliminowanie barier w procesie porozumiewania, konstruktywne rozwiązywanie problemów. Nie bez znaczenia jest również posiadanie odpowiedniego poziomu wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii, zawodowego doświadczenia oraz znajomość środowiska, w którym odbywa się superwizja. Ponadto superwizor powinien być pracowity, szczery, uczciwy, powinien wykazywać się stabilnością emocjonalną, dojrzałością, otwartością na zmiany, umiejętnością motywowania, optymizmem i aktywną postawą. Aby poradzić sobie z s...