Szkolne sukcesy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Temat miesiąca

Różnorodność społeczności uczniowskiej w szkołach jest faktem i stanowi poważne wyzwanie dla nauczycieli. Szacuje się, że nawet 30–40% populacji dzieci i młodzieży to uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy z różnych powodów wykazują znacznie większe trudności w uczeniu się lub funkcjonowaniu niż większość ich rówieśników. Są wśród nich zarówno uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jak i mający trudności w realizacji wymagań programowych, wynikające ze specyfiki ich funkcjonowania poznawczo-percepcyjnego, zdrowotnego bądź ograniczeń środowiskowych.

Termin „specjalne potrzeby edukacyjne” w środowisku pedagogów jest już powszechnie utrwalony; należy podkreślić, że nigdy nie był i nadal nie jest terminem urzędowym. Funkcjonuje wyłącznie w języku potocznym czy opracowaniach naukowych, natomiast w regulacjach prawnych dotyczących prawa oświatowego stosuje się określenie „indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne”1.
Takie rozumienie specjalnych potrzeb edukacyjnych ma na celu przede wszystkim urzeczywistnienie idei wyrównywania szans edukacyjnych wszystkich uczniów, m.in. poprzez udzielanie potrzebującym wsparcia i pomocy odpowiednio do ich indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowo-edukacyjnych. 
Z informacji podawanych przez GUS wynika, że tylko w roku szkolnym 2017/2018 z zajęć organizowanych w szkołach w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej korzystało ponad 767 tys. uczniów: z zajęć dydaktyczno-wyrównawczych – 348 167, korekcyjno-kompensacyjnych – 196 791, logopedycznych – 201 552 oraz z innych zajęć o charakterze terapeutycznym – blisko 21 tys. uczniów2. Aż 70% polskich rodziców deklaruje, że ich dzieci spotykają się w szkole z różnego rodzaju trudnościami3. Z ich relacji wynika, że dla wielu szkoła – wraz z upływem czasu – przestała być źródłem radośnie zdobywanej wiedzy. Nie zawsze jest też przestrzenią do faktycznego rozwoju, funkcjonując bowiem w paśmie szkolnych trudności, niepowodzeń i słabszych ocen, nabrali przekonania, że wysiłek ich jest daremny, niezauważalny w szkole/klasie. Czują się więc sfrustrowani, wpadają w pułapkę bezradności edukacyjnej, spada ich poczucie własnej wartości. Tylko nielicznym dzieciom udaje się pokonać trudności i dzięki silnej osobowości, wsparciu rodziców lub uw...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI