Sztuczne podziały w nauce. Dlaczego warto uczyć interdyscyplinarnie?

Warsztat pracy pedagoga

Nauczyciel staje do walki w nierównym pojedynku. Codziennie musi się mierzyć z influencerem, na którego sukces pracują czasami dziesiątki osób. I nic dziwnego, że przegrywa. Zawsze będzie przegrywał, chyba że przestanie z nim konkurować i zamiast być kimś kto mówi, „jak jest”, stanie się kimś, kto przewodzi w świecie bardziej skomplikowanym niż kiedykolwiek. Może wygrać jeszcze jednym: pokazywaniem zjawisk i zagadnień w wielu wymiarach, z wielu stron. Influencerowi szkoda na to czasu. Choć znacznie częściej – brak mu do tego po prostu kompetencji.

Czy szkoła zmieniła się w ciągu ostatnich 100 lat? Nie, nie mówię o tym, czy zielone tablice i kredę zastąpiły tablice interaktywne i projektory. Nie mówię o tym, że dzisiaj dzieci chodzą do szkoły w butach, a 100 lat temu część chodziła na bosaka. Nie mówię nawet o komputerach, które w szkole – poza lekcjami informatyki – niestety często są wykorzystywane tylko jako nieco lepsza wersja podręczników papierowych. Pytam o strukturę szkoły i o rolę nauczyciela. 
Stawiam tezę, że szkoła w ciągu ostatnich 100 lat prawie się nie zmieniła. A powinna się zmienić zasadni...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI