Uczeń przejawiający zachowania agresywne

Najnowsze doniesienia dietetyczno-farmaceutyczne

Agresja to zjawisko, z którym spotykamy się w codziennym życiu, w tym także w domu czy w szkole. Zawsze oceniamy je jako coś negatywnego. Radzenie sobie z agresją uczniów jest dla nauczycieli prawdziwym wyzwaniem. Mało kto uświadamia sobie, że każde zachowanie dziecka (także to agresywne) z czegoś wynika, sama agresja zaś jest częścią naszego życia, co więcej – jest nam potrzebna i całkowicie nie można jej wyeliminować. Jesper Juul, europejski autorytet w dziedzinie wychowania, w książce Agresja – nowe tabu? pisze, że każde agresywne lub autodestrukcyjne zachowanie dziecka czy nastolatka należy rozumieć jako zaproszenie. Co to wszystko dla nas oznacza?

Co to jest agresja?

Agresja określana jest jako zamierzone krzywdzenie. Istnieje wiele definicji agresji – według Elliota Aronsona jest to działanie intencjonalne, którego celem jest spowodowanie psychicznej lub fizycznej szkody u ofiary. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że agresja nie jest tożsama z przemocą – w przemocy przeciwnik zawsze dysponuje przewagą siły, w sytuacji agresji siły są zrównoważone. Dodatkowo przemoc jest procesem, a agresja to zwykle incydentalne zachowanie. W związku z tym jeśli uczeń prezentuje zachowanie agresywne, to wcale nie oznacza, że będzie stosował przemoc, ponieważ agresja nie zawsze prowadzi do przemocy. 
W szkole najczęściej można spotkać następujące formy agresji (i przemocy): 

  • Fizyczna – m.in. bicie, kopanie, plucie, popychanie, szarpanie, wymuszanie pieniędzy, podstawianie nogi, zabieranie przedmiotów, niszczenie własności. Może być stosowana bezpośrednio (uczniowie sami są sprawcami) lub pośrednio (uczniowie nakłaniają innych do określonych zachowań). 
  • Werbalna (słowna) – m.in. dokuczanie, przezywanie, wyśmiewanie, obrażanie, ośmieszanie, przeszkadzanie, grożenie, rozpowszechnianie plotek, pokazywanie nieprzyzwoitych gestów. Tutaj również można wskazać formę pośrednią (np. namawianie innych do wyśmiewania lub wykluczenie kogoś z grupy). 
  • Relacyjna – pozbawio­­na fizycznego kontaktu. Są to dzia­­łania mające na celu wyk­luczenie kogoś z grupy, obniżenie jego statusu w grupie, izolowanie, nieodzywanie się. 
  • Cyfrowa, elektroniczna – inaczej cyberprzemoc. Jest...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI