Co to jest agresja?
Agresja określana jest jako zamierzone krzywdzenie. Istnieje wiele definicji agresji – według Elliota Aronsona jest to działanie intencjonalne, którego celem jest spowodowanie psychicznej lub fizycznej szkody u ofiary. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że agresja nie jest tożsama z przemocą – w przemocy przeciwnik zawsze dysponuje przewagą siły, w sytuacji agresji siły są zrównoważone. Dodatkowo przemoc jest procesem, a agresja to zwykle incydentalne zachowanie. W związku z tym jeśli uczeń prezentuje zachowanie agresywne, to wcale nie oznacza, że będzie stosował przemoc, ponieważ agresja nie zawsze prowadzi do przemocy.
W szkole najczęściej można spotkać następujące formy agresji (i przemocy):
- Fizyczna – m.in. bicie, kopanie, plucie, popychanie, szarpanie, wymuszanie pieniędzy, podstawianie nogi, zabieranie przedmiotów, niszczenie własności. Może być stosowana bezpośrednio (uczniowie sami są sprawcami) lub pośrednio (uczniowie nakłaniają innych do określonych zachowań).
- Werbalna (słowna) – m.in. dokuczanie, przezywanie, wyśmiewanie, obrażanie, ośmieszanie, przeszkadzanie, grożenie, rozpowszechnianie plotek, pokazywanie nieprzyzwoitych gestów. Tutaj również można wskazać formę pośrednią (np. namawianie innych do wyśmiewania lub wykluczenie kogoś z grupy).
- Relacyjna – pozbawiona fizycznego kontaktu. Są to działania mające na celu wykluczenie kogoś z grupy, obniżenie jego statusu w grupie, izolowanie, nieodzywanie się.
- Cyfrowa, elektroniczna – inaczej cyberprzemoc. Jest...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.