Uczeń z aleksytymią. Jak go rozpoznać, jak mu pomóc?

Temat miesiąca

Nadrzędnym celem polskiej szkoły – wbrew powszechnemu przekonaniu – wcale nie jest nauczanie, lecz wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia w czterech podstawowych sferach, gdzie:

  • rozwój fizyczny obejmuje zmiany w ciele i umiejętnościach motorycznych; 
  • rozwój poznawczy to zdolność uczenia się, rozumienia i rozwiązywania problemów;
  • rozwój emocjonalny odnosi się do zdolności rozumienia i zarządzania własnymi emocjami;
  • rozwój społeczny koncentruje się na umiejętnościach komunikacyjnych, współpracy i budowaniu zdrowych relacji międzyludzkich.


Każda z tych sfer jest jednakowo ważna, żadnej z nich nie można lekceważyć w procesie edukacyjno-rozwojowym młodego człowieka. Jednak nie wszyscy nauczyciele zdają sobie z tego sprawę, przedkładając realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego nad dbałość o rozwój emocjonalno-społeczny swoich uczniów. Choć liczne badania oraz doświadczenia z czasów pandemii COVID-19 dowodzą, że wiedza na temat własnych uczuć oraz umiejętność radzenia sobie z nimi jest nie tylko kluczowa dla osobistego dobrostanu psychofizycznego, lecz także wpływa na efektywność uczenia się. Uczniowie, którzy potrafią identyfikować i kontrolować swoje emocje, są bardziej skoncentrowani, kreatywni i mogą lepiej rozwiązywać problemy w trudnych sytuacjach...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI