Uwaga na stereotypy!

Lekcja wychowawcza z pomysłem

Stereotypy mogą nam bardzo utrudniać wyciąganie trafnych wniosków 
i prawidłową ocenę rzeczywistości; mogą też prowadzić do uprzedzeń, 
które szkodzą naszym relacjom z innymi. 
Jak możemy pomóc naszym podopiecznym się ich wystrzegać?

Marzec to idealny czas, by poruszyć temat stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji, choć są to tematy ważne i aktualne cały rok. W tym miesiącu mamy ku temu wyjątkowo dużo sprzyjających okazji.
 

POLECAMY

Dzień Kobiet

Pierwsza z nich to przypadający 8 marca Dzień Kobiet. Tego dnia w wielu szkołach chłopcy wręczają koleżankom kwiaty i drobne upominki lub organizują zabawne występy. To na pewno sympatyczny pomysł, ale być może warto poszerzyć obchody tego święta o rozmowę na temat, któremu jest ono poświęcone – równouprawnienia kobiet.
W naszym kręgu kulturowym kobiety uzyskały już równe mężczyznom prawa, wciąż jednak borykają się z różnymi konsekwencjami stereotypów płci. Rozmowa na ten temat będzie cenna i dla dziewcząt, i dla chłopców.
Dla dziewcząt – bo wzmocni ich pewność siebie i poczucie własnej wartości. Mamy XXI wiek, a – jak wskazują badania – dziewczynki wciąż często czują się mniej pewne siebie od chłopców. Ma to niekiedy istotne przełożenie na ich szkolne, zawodowe i życiowe osiągnięcia. Choć intelektualnie w niczym nie ustępują chłopcom, to przez to, że mniej wierzą w siebie, rzadziej podejmują się ambitnych wyzwań. Rzadziej zabierają głos, forsują swoje pomysły czy wchodzą w rolę liderki. Chłopcy – przeciwnie – częściej uważają, że ich pomysły są dobre i warte realizacji, częściej czują, że to oni powinni przewodzić czy mieć ostatnie słowo, i są bardziej skłonni podejmować wyzwania, dzięki czemu częściej dają sobie szansę na sukces. Dziewczynki zasługują na to, by startować w dorosłość z naprawdę równymi szansami – potrzebują wsparcia dorosłych, by również uwierzyć w siebie. Tymczasem stereotypy płci powodują, że dziewczęta wierzą, że o ich wartości decyduje przede wszystkim ich wygląd (bo na to świat najbardziej zwraca uwagę), a ich intelekt nie jest już tak ważny i interesujący. Powinniśmy to zmienić.
Dla chłopców – bo dzięki temu dowiedzą się, że dziewczęta są im równe, że mogą być ich wartościowymi partnerkami (nie tylko w życiu, ale też np. we współpracy). Że można im zaufać, polegać na nich i mieć w nich oparcie. A także, że to, co stereotypowo kojarzy się jako „babskie”, też jest OK. W przypadku chłopców szczególnie istotne jest to, by wiedzieli, że takie uczucia i zachowania, jak smutek, strach, rozpacz, płacz, poszukiwanie pomocy i wsparcia, niemożność poradzenia sobie samemu w różnych sytuacjach (np. w obliczu straty czy głębokiego rozczarowania), są w trudniejszych chwilach życia normalne zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Stereotypowe prz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy