Wsparcie dziecka w stresie

Twarzą w twarz

O tym, że nie wolno lekceważyć żadnych emocji podopiecznych, oraz o szczególnych trudnościach, z jakimi mierzą się w szkole uczniowie przewlekle chorzy, rozmawiamy z Marzeną Wojciechowską, trenerką umiejętności psychospołecznych i coachem w edukacji.

Stres dotyka każdego, również dzieci i młodzież, co czasami bywa bagatelizowane komunikatami w rodzaju: „A czym ty się możesz przejmować?”. Jakie sytuacje najczęściej stresują dzieci i młodzież? Jak te źródła stresu mogą się zmieniać wraz z wiekiem?
To wyjątkowo trudne pytanie, tym bardziej, że źródła stresu są bardzo indywidualne. Jedno dziecko bardzo przejmie się jakimś wydarzeniem, podczas gdy na drugim nie zrobi to wrażenia. Dzieci przejmują się wieloma sprawami, nawet krzywym spojrzeniem nauczyciela czy żartem, który w świecie dorosłych wywołałby gromki śmiech, a w świecie dziecka jest raniący. Z całą pewnością wraz z rozwojem jednostki i nabywaniem kompetencji społecznych te źródła się zmieniają i ewoluują. Gdy powoli uczymy się innych ludzi, zmieniają się nasze reakcje, myśli i doświadczenia. Stąd też zmiana źródeł i sposobów 
reagowania.

Z raportu Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Białymstoku wynika, że w województwie podlaskim większość dzieci uczęszczających do VI klasy szkoły podstawowej swoje sytuacje stresogenne przeżywa w szkole. Kiedy taki stres może mieć charakter pozytywny, mobilizujący...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI