Wspieranie uczniów w stresie egzaminacyjnym

Temat miesiąca

Rozpoczyna się kolejna edycja ogólnopolskich egzaminów zewnętrznych: w drugiej połowie kwietnia (18–20.04) przystąpią do nich gimnazjaliści, a przez trzy majowe tygodnie (4–25.05) abiturienci szkół ponadgimnazjalnych będą zdawać maturę. Jak co roku wielu z nich dopadnie stres przed egzaminem, w trakcie egzaminu i po nim. Całkowicie nie da się go wyeliminować, ale można złagodzić jego oddziaływanie w tym trudnym dla uczniów czasie. To teraz jedno z ważniejszych zadań dla nauczycieli i wychowawców, którym na sercu leży dobro podopiecznych, rozumiejących, jak istotne są proporcje między ilością stresu pozytywnego (eustres) i negatywnego (dystres). Jak zatem umiejętnie pomóc uczniom przetrwać czas zbliżających się egzaminów? Jak sprawić, by stres stał się sprzymierzeńcem ucznia? Jak go okiełznać, żeby motywował, a nie utrudniał przygotowanie do egzaminu? Jak zdążyć z dobrym wsparciem i konstruktywną radą?

Chciałbyś dowiedzieć się więcej? Koniecznie przeczytaj artykuł: Ballada romantyczna. Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego

1Krok
Zero straszenia, zero bagatelizowania

Wiadomo od dawna, że wysyłane przez nauczyciela komunikaty mają wielką moc. Mogą ucznia uskrzydlić albo podciąć mu skrzydła. Nauczyciel, który koncentruje się głównie na tym, by uświadamiać uczniowi tuż przed czekającymi go egzaminami, czego jeszcze nie opanował („Z takimi zaległościami z fizyki nie masz co marzyć o zdaniu tego egzaminu”) lub co zrobił nieprawidłowo („Każdy pierwszoklasista rozwiąże to zadanie bez błędów, a ty padłeś przy pierwszym obliczeniu”), sam jest źródłem uczniowskiego stresu. Wytykanie błędów i straszenie egzaminacyjnymi konsekwencjami wcale nie pobudza ucznia do wysiłku, wręcz przeciwnie, działa na niego demotywująco. Również stwierdzenia mające go odstresować i rozluźnić („Nie przejmuj się, dzisiaj egzaminy zdają wszyscy, jeszcze będziesz się z tego śmiał”) nie są dla niego żadnym wsparciem, nie przynoszą mu ulgi. 
Wielu psychologów uważa, że każdy z nas ma naturalną motywację do nauki, gdy nie musi obawiać się niepowodzeń. Nawet najsłabszy edukacyjnie uczeń, kiedy usłyszy od nauczyciela dobre słowo, zyskuje zapał do pracy. Pewne jest zatem, że straszenie konsekwencjami i demonizowanie szkolnych egzaminów prawie zawsze przynosi odwrotny skutek. Wywołuje stres, który jest zaraźliwy i rozprzestrzenia się niczym wirus w uczniowskiej społeczności. Trzeba o tym stale pamiętać!

2 Krok 
Pomoc w rozpoznawaniu stresu i jego skutków

Aby właściwie reagować na stres, należy umieć rozpoznać jego podstawowe objawy. Rodzice i nauczyciele odpowiada...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI