Współpraca pedagoga z gronem nauczycielskim

Temat miesiąca

Rzecz dotyczy sytuacji, jakie występują w szkołach, a o których nie ma słowa w raportach z ewaluacji wewnętrznej, o których nie rozmawia się otwarcie na terenie placówki, a dopiero poza jej murami. Z jednej strony chodzi o relacje interpersonalne wśród dorosłych, z drugiej – o konflikt kompetencji, z trzeciej – o poczucie odpowiedzialności zawodowej. Refleksje, którymi się dzielę, powstały na bazie tegorocznych rozmów z pedagogami i nauczycielami oraz własnych doświadczeń zawodowych. Czynię to w trosce o poczucie wartości i pewność siebie zarówno tych, którzy dopiero rozpoczęli swą przygodę z tym zawodem, jak i tych pracujących od lat, którzy sądzą, że tracą już grunt pod nogami, a pośrednio także w trosce o jakość udzielanej w szkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Odkąd pamiętam, każdy mój mistrz powtarzał, a i w mądrych książkach czytałam, jak ważne jest, by nauczyciele jednej szkoły współpracowali ze sobą w imię wzajemnej odpowiedzialności (za powierzone im dzieci i młodzież, za efekty pracy) oraz ogólnie przyjętych zasad, również tych wyznaczonych prawem oświatowym, mimo różnych światopoglądów, doświadczenia i kompetencji zawodowych, sympatii i antypatii. Czy ta, jakże słuszna teoria, nie mija się przypadkiem z praktyką? Mam wrażenie, że tak. Nauka partnerstwa, kooperacji, pracy zespołowej i współpracy w atmosferze zdrowych relacji i wsparcia wciąż jest w szkole towarem deficytowym i przychodzi nam z wielkim trudem.
Obowiązujący model pracy pedagoga zakłada pełnienie przez niego bardzo wielu funkcji: organizacyjnej, inspirującej, doradczej i koordynującej zindywidualizowane czynności opiekuńczo-wychowawcze szkoły skupiające się na działaniach profilaktycznych, terapeutycznych, poradnictwie oraz współpracy z instytucjami zewnętrznymi wspierającymi działania szkoły. Większość tych zadań nie może być zrealizowana bez współdziałania z nauczycielami. I na tym właśnie polu dochodzi do sytuacji niweczących ideę współodpowiedzialności i współpracy, jaka bezapelacyjnie opiera się na komunikacji.

Tak się rodzi zawodowa samotność pedagoga

Statystyki podają, że pedagoga szkolnego zatrudnia niecałe 50% spośród 22 tys. szkół, w których uczy się 4,6 mln dzieci i młodzieży....

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI