Profilaktyka problemów młodzieży od czasów pandemii COVID-19 nabrała szczególnego znaczenia. Wszystkim organizacjom i instytucjom działającym na rzecz dzieci i młodzieży zależy, aby była skuteczna i dlatego warto kierować się w niej zasadami, których stosowanie może się do tego przyczynić.
Prezentuj dobre przykłady i normy
Współczesne przekazy medialne często bazują na negatywnych informacjach dotyczących życia młodzieży. Z prezentowanych wyników badań wyłania się obraz młodych ludzi doświadczających przede wszystkim problemów, zaburzeń psychicznych, przemocy, uzależnienia od internetu itd. Niestety, taki rodzaj narracji podejmuje się również w edukacji. Punktem wyjścia wielu działań profilaktycznych jest stworzenie obrazu świata jako miejsca, w którym trudno jest rozwijać swój potencjał i czuć się szczęśliwym. Można odnieść wrażenie, jakby dorośli zapomnieli, jak duże znaczenie dla dzieci i młodzieży ma język, jakim do nich mówimy. Janusz Korczak powiedział kiedyś, że: „Język, jakim mówisz do dziecka, staje się jego własnym językiem”.
Informacje dostarczane dziecku budują w nim zarówno wyobrażenie o świecie, jak i nastawienie wobec innych ludzi i wyzwań wiążących się z funkcjonowaniem społecznym. Warto więc w profilaktyce szukać pozytywnych przykładów z życia dzieci i młodzieży, pokazywać dobre praktyki, sukcesy osiągane przez rówieśników. Odwoływanie się do norm i wychowanie oparte na wa...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.