Zgrana klasa działa razem, wspólnie podejmuje decyzje… Uczniowie słuchają się wzajemnie i pomagają sobie. Nie muszą ukrywać swoich poglądów i uczuć… W zgranej klasie nie ma kozłów ofiarnych ani gwiazd… Zgrana klasa staje w obronie kogoś prześladowanego przez uczniów z innych klas. Pomaga też w sytuacji konfliktu z nauczycielem… Nawet w najbardziej zgranej klasie pojawiają się grupki tworzone przez osoby, które lepiej się ze sobą rozumieją albo mają wspólne zainteresowania.
Ale ważne jest, czy i jak bardzo izolują się, czy panuje między nimi wrogość.
W zgranej klasie łatwiej się pracuje, uczniowie chętniej podejmują trudne zadania… Taką klasę łatwiej zachęcić do działań edukacyjnych… To zespół gotowy do współpracy, wzajemnie się motywujący, bez większych konfliktów i problemów… W zgranej klasie łatwiej zapobiegać niepożądanym zachowaniom.
Sukces wyznacza współpraca
W książkach psychopedagogicznych czytamy, że znaczącym sukcesem działań nauczyciela, zwłaszcza wychowawcy klasy, jest stworzenie z uczniów dobrej grupy. Takiego zespołu klasowego, który stanowi całość, a każdy uczeń czuje się w nim bezpiecznie. Ma w nim swoje ważne miejsce, prawo do swobodnego wyrażania siebie i jest traktowany z szacunkiem. I z tą grupą chce tworzyć różne dzieła, wydarzenia, chce spędzać czas, panujący w niej klimat sprzyja bowiem dobrym wzajemnym relacjom, dając możliwość decydowania o kształcie grupy i zasadach funkcjonowania.
To, rzecz jasna, wymaga od nauczyciela wychowawcy podjęcia szeregu konkretnych i przemyślanych zadań. Nie bez znaczenia jest fakt, że do ich wdrożenia potrzebna jest współpraca z pozostałymi nauczycielami pracującymi z tą klasą, gdyż każdy z nich może dołożyć własną, jakże ważną, cegiełkę. Istotną rolę do odegrania ma także pedagog szkoln...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.