Zgrana klasa. Udział pedagoga w budowaniu relacji między uczniami

Temat miesiąca

O zgranej, zintegrowanej klasie marzą zarówno uczniowie, jak i nauczyciele na wszystkich etapach edukacji. Ci pierwsi, bo bycie w takiej właśnie klasie daje im poczucie bezpieczeństwa, którego ogromnie potrzebują, bycia w pełni zaakceptowanym i lubianym. Ci drudzy, powiedzmy sobie to wprost, marzą o tym ze względów edukacyjno-wychowawczych. Ale szkolna rzeczywistość, w której codziennie obracają się uczniowie i nauczyciele, nie zawsze spełnia te oczekiwania. Pojawiają się zatem pytania: Co zrobić, by klasa zasługiwała na miano zgranej? Jak zadbać o budowanie dobrych relacji między uczniami i co jest do tego potrzebne? Kto ma się tym zająć? Czy i jaka może być w tym rola pedagoga szkolnego? Spróbujmy znaleźć na nie odpowiedzi.

Zgrana klasa działa razem, wspólnie podejmuje decyzje… Uczniowie słuchają się wzajemnie i pomagają sobie. Nie muszą ukrywać swoich poglądów i uczuć… W zgranej klasie nie ma kozłów ofiarnych ani gwiazd… Zgrana klasa staje w obronie kogoś prześladowanego przez uczniów z innych klas. Pomaga też w sytuacji konfliktu z nauczycielem… Nawet w najbardziej zgranej klasie pojawiają się grupki tworzone przez osoby, które lepiej się ze sobą rozumieją albo mają wspólne zainteresowania. 
Ale ważne jest, czy i jak bardzo izolują się, czy panuje między nimi wrogość.

 

W zgranej klasie łatwiej się pracuje, uczniowie chętniej podejmują trudne zadania… Taką klasę łatwiej zachęcić do działań edukacyjnych… To zespół gotowy do współpracy, wzajemnie się motywujący, bez większych konfliktów i problemów… W zgranej klasie łatwiej zapobiegać niepożądanym zachowaniom.


Sukces wyznacza współpraca

W książkach psychopedagogicznych czytamy, że znaczącym sukcesem działań nauczyciela, zwłaszcza wychowawcy klasy, jest stworzenie z uczniów dobrej grupy. Takiego zespołu klasowego, który stanowi całość, a każdy uczeń czuje się w nim bezpiecznie. Ma w nim swoje ważne miejsce, prawo do swobodnego wyrażania siebie i jest traktowany z szacunkiem. I z tą grupą chce tworzyć różne dzieła, wydarzenia, chce spędzać czas, panujący w niej klimat sprzyja bowiem dobrym wzajemnym relacjom, dając możliwość decydowania o kształcie grupy i zasadach funkcjonowania.

To, rzecz jasna, wymaga od nauczyciela wychowawcy podjęcia szeregu konkretnych i przemyślanych zadań. Nie bez znaczenia jest fakt, że do ich wdrożenia potrzebna jest współpraca z pozostałymi nauczycielami pracującymi z tą klasą, gdyż każdy z nich może dołożyć własną, jakże ważną, cegiełkę. Istotną rolę do odegrania ma także pedagog szkoln...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI