Omawiane nowelizacje przepisów prawa oświatowego weszły w życie od 1 września 2021 r. lub są zapowiadane od dłuższego czasu. Wzbudzają one sporo kontrowersji i emocji, albowiem ich wdrożenie kształtować będzie polską edukację, wpływając również na społeczny i zawodowy status nauczycieli. Decydenci przekonują, że ich pomysły służą naprawie polskiej szkoły, a krytycy tych poczynań, że to cofnięcie edukacji o kilkadziesiąt lat i obniżenie jej jakości, że nadmiar ideologii zgubi dydaktykę, zgubi szkołę. No cóż, jak głosi cytat z aktu fundacyjnego Akademii Zamojskiej z 1600 roku: „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”. Nomen omen, Akademii reaktywowanej 1 września br. na bazie istniejącej Uczelni Państwowej im. Szymona Szymonowica, specjalną ustawą.
Według nowych przepisów dyrektor szkoły/placówki będzie musiał na dwa miesiące przed rozpoczęciem zajęć prowadzonych przez stowarzyszeniai inne organizacje zgłaszać kuratorowi oświaty lub specjalistycznej jednostce nadzoru program takich zajęć i materiały wykorzystywane podczas nich. Dopiero po otrzymaniu pozytywnej opinii kuratorium dyrektor będzie mógł zwrócić się do rodziców o pisemną zgodę na to, by ich dzieci mogły w tych zajęciach wziąć udział.
Nowe zapisy w rozporządzeniach
Oto krótki przegląd najważniejszych rozporządzeń, których nowelizacja obowiązuje w bieżącym roku szkolnym 2021/2022. Niektóre z wdrożonych zmian mają charakter porządkujący, inne wprowadzają nowy ład prawny.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 17 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2021 r., poz. 1525) – określa warunki i sposób przeprowadzania egzaminów zewnętrznych w roku szkolnym 2021/2022, kiedy egzaminy te zdawać będą u...