Od 1 września 2019 r. obowiązuje 18 ustawowych modyfikacji, mających istotne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania systemu oświaty, znajdujących się w:
- ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U.z 2019 r., poz. 1148 i 1078),
- ustawie z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2245 i 2432 oraz z 2019 r., poz. 534 i 1287),
- ustawie z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz. U.z 2019 r., poz. 1287).
Naturalną konsekwencją ich wprowadzenia jest wydanie przez Ministra Edukacji Narodowej nowych bądź znowelizowanych rozporządzeń, spośród których istotne znaczenie dla nauczycieli mają przede wszystkim:
- rozporządzenie MEN z dnia 23 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2019 r., poz. 1650), które co do zasady przywraca starą ścieżkę awansu zawodowego obowiązującą przed 1 września 2018 r.;
- rozporządzenie MEN z dnia 19 sierpnia 2019 r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz. U.z 2019 r., poz. 1625), w którym część przepisów otrzymała brzmienie sprzed 1 września 2018 r.;
- rozporządzenie MEN z dnia 2 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1322), gdzie jednoznacznie określono, że doradztwo zawodowe realizowane jest wyłącznie w szkołach, przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkole podstawowej i innych formach wychowania przedszkolnego, rezygnując tym samym z prowadzenia doradztwa zawodowego w placówkach oświatowych.
...