Kluczowa okazuje się umiejętność krytycznego myślenia, która jest niezbędna, aby umieć wybierać ważne i rzetelne informacje z bezkresu tego, co bardzo często fałszywe i sztuczne. W związku z tym uczenie młodych ludzi krytycznej analizy informacji dostępnych w internecie jest dzisiaj, w dobie powszechnego dostępu do sieci, po prostu niezbędne.
Przykłady zagrożeń informacyjnych w internecie:
- Dezinformacja (z ang. fake news) – celowe rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji w celu wprowadzenia w błąd, manipulacji opinią publiczną lub wywołania zamieszania. Przykładami takich praktyk są: fałszywe wiadomości polityczne przed wyborami lub dezinformacja dotycząca zdrowia (np. mity o szczepionkach).
- Manipulacja informacjami – wybiórcze prezentowanie danych, zniekształcanie faktów lub pomijanie kluczowych elementów w celu osiągnięcia określonego efektu, np. propaganda czy wprowadzające w błąd statystyki.
- Nadmiar informacji (infodemia) – przeciążenie informacjami utrudnia ocenę ich jakości i wiarygodności. Prowadzi do dezorientacji, zmęczenia poznawczego i braku zaufania do wszystkich źródeł. Przykładem takiego działania był nadmiar sprzecznych informacji podczas pandemii COVID-19.
- Bańki informacyjne – platformy społecznościowe personalizują odpowiednio treści, co pro...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.