Problem na świecie
Skala problemu przemocy relacyjnej w szkołach jest znacząca. Badanie przeprowadzone w szkołach miejskich w Zambii wykazało, że 36% uczniów zgłosiło wysokie zaangażowanie w przemoc relacyjną występującą co najmniej raz w miesiącu (Menon, 2016). Analiza obejmująca 8115 meksykańskich nastolatków w wieku 11–16 lat (średnia wieku 13,34 lat) potwierdza, że zjawisko to dotyczy znacznej części populacji szkolnej w różnych kontekstach kulturowych (Romero Abrio et al., 2018). Szczególnie niepokojące jest to, że gdy ocena agresji nie uwzględnia przemocy relacyjnej, aż 60% agresywnych dziewcząt w porównaniu z jedynie 7% agresywnych chłopców pozostaje niezidentyfikowanych przez system szkolny (Frick et al., 2010).
Badania wskazują, że przemoc relacyjna może przybierać zarówno charakter proaktywny, będący instrumentalnym narzędziem do osiągnięcia określonych celów społecznych, jak i reaktywny, stanowiący emocjonalną odpowiedź na postrzegane krzywdy (Leff, Waasdorp, 2010). Mechanizmy leżące u podstaw tego zjawiska obejmują deficyty w przetwarzaniu informacji społecznych, trudności w interpretacji intencji rówieśników oraz wybieraniu prospołecznych odpowiedzi. Dodatkowo zarządzanie reputacją stanowi centralny element przemocy relacyjnej, gdzie sprawcy wykorzystują plotki, pogłoski i tworzenie sojuszy w celu wpływania na pozycję społeczną innych osób, co znacząco wzmacnia konsekwencje dla grupy rówieśniczej.
Przejawy przemocy relacyjnej w środowisku szkolnym
Przemoc relacyjna występuje na wszystkich poziomach edukacyjnych, j...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
 
            
        Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.
 
                                                                                                     



 
                         
                         
                        