Zapraszamy również do wzięcia udziału w OGÓLNOPOLSKIM KONGRESIE PEDAGOGÓW SPECJALNYCH I TERAPEUTÓW!
Definicja autyzmu i zmiany w nazewnictwie od 2022 r. Definicji autyzmu przyjrzymy się w świetle klasyfikacji zaburzeń psychicznych DSM-5, wydanej przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne, oraz Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 i jej najnowszej wersji ICD-11, opracowanych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO). Na początku zwróćmy jednak uwagę, że w latach 2022–2027 trwa w Polsce pięcioletni okres przejściowy między klasyfikacją ICD-10 a ICD-11, co wiele zmienia w obowiązującym do tej pory nazewnictwie. |
Definicja autyzmu według klasyfikacji ICD-10 Autyzm dziecięcy to całościowe zaburzenia rozwoju. Jest to oddzielna grupa zaburzeń całościowych, wśród których można wyróżnić m.in. autyzm dziecięcy, zespół Aspergera, autyzm atypowy, zespół Retta, dziecięce zaburzenie dezintegracyjne – zespół Hellera. W autyzmie dziecięcym wyróżnia się triadę objawów:
|
Zmiany w nazewnictwie w ICD-11
W klasyfikacji ICD-11 i zgodnej z nią DSM-V (obowiązującej od 2013 r.) definiując autyzm, nie mówi się już o całościowych zaburzeniach rozwoju, ale o zaburzeniach ze spektrum autyzmu. Zatwierdzenie nowej klasyfikacji ICD-11 w Pols...