Fobie to specyficzny rodzaj zaburzeń lękowych, w których dominującą emocją jest nieadekwatny lęk, pojawiający się w reakcji na specyficzny bodziec (np. wystąpienia publiczne w fobii społecznej), często przy współwystępujących objawach somatycznych. Istotą fobii jest powstający i utrwalający się z biegiem czasu mechanizm błędnego koła lęku, w którym osoba go doświadczająca zaczyna unikać sytuacji wywołującej lęk. W ten sposób udaje się lęk zredukować, a zachowanie unikające jest wzmacniane. Unikanie powoduje, że osoba doświadczająca lęku nie ma szansy konfrontować się z bodźcem zagrażającym, co sprawia, że lęk jeszcze bardziej narasta. Brak możliwości doświadczania wyzwań społecznych i utrwalone ich unikanie hamują szansę na otrzymanie pozytywnej informacji zwrotnej, doświadczanie własnego sukcesu czy poczucia sprawstwa w konfrontacji z sytuacją lękotwórczą. Dlatego tak ważne są diagnoza problemu, dobór odpowiednich metod terapii i dobrze zorganizowane wsparcie na terenie szkoły.
Fobia szkolna – czym jest?
W mechanizmie błędnego koła zaburzenie lękowe się utrwala i prowadzi nieraz do znacznego ograniczenia kontaktów społecznych czy izolacji dziecka, a także znacznych braków we frekwencji dziecka w szkole. W fobii szkolnej, która jest klasyfikowana jako rodzaj fob...