Nie jest to jednak wyjątek, gdyż na empatyczną postawę zwrócono uwagę już w 2018 r. w zaleceniach Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Jedną z ośmiu kompetencji są „Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się”, które obejmują m.in. zdolność do autorefleksji, okazywanie tolerancji, wyrażanie i rozumienie różnych punktów widzenia i odczuwanie empatii[1].
Co to jest empatia?
Wyjaśniając pojęcie empatii, posłużę się definicją, którą znalazłam w książce pt. Opowieści o tym, co w życiu ważne autorstwa Marka Michalaka: „Empatia to zdolność współodczuwania, czyli wyobrażania sobie, co może czuć, przeżywać lub myśleć inna osoba. To umiejętność spojrzenia na świat oczami innych. Jesteśmy empatyczni, jeśli cieszymy się razem z kimś, kiedy jest szczęśliwy, i smucimy się, gdy spotyka go coś nieprzyjemnego, ale też wspieramy go w tej chwili”[2].
Według M. Rosenberga, twórcy Porozumienia bez Przemocy „empatia to pełne szacunku rozumienie cudzych doświadczeń, które pojawia się w relacjach z ludźmi wtedy, gdy udaje nam się wyzbyć wszystkich z góry przyjętych wyobrażeń i ocen na ich temat”[3]. Empatia zakłada koncentrację na drugim człowieku i zrozumienie jego potrzeb, bez konieczności rezygnacji ze sw...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.