Jak rozwijać w uczniach empatię i wrażliwość na potrzeby innych

Warsztat pracy pedagoga

Wspieranie uczniów w kształtowaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych staje się coraz ważniejsze, o czym świadczą m.in. podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025, wśród których (pkt 3) znalazł się zapis dotyczący rozwijania u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych.

Nie jest to jednak ­wyjątek, gdyż na empatyczną po­­stawę zwró­­­cono uwagę już w 2018 r. w zaleceniach Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Jedną z ośmiu kompetencji są „Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się”, które obejmują m.in. zdolność do autorefleksji, okazywanie tolerancji, wyrażanie i rozumienie różnych punktów widzenia i odczuwanie empatii[1].

Co to jest empatia?

Wyjaśniając pojęcie empatii, posłużę się definicją, którą znalazłam w książce pt. Opowieści o tym, co w życiu ważne autorstwa Marka Michalaka: „Empatia to zdolność współodczuwania, czyli wyobrażania sobie, co może czuć, przeżywać lub myśleć inna osoba. To umiejętność spojrzenia na świat oczami innych. Jesteśmy empatyczni, jeśli cieszymy się razem z kimś, kiedy jest szczęśliwy, i smucimy się, gdy spotyka go coś nieprzyjemnego, ale też wspieramy go w tej chwili”[2].

Według M. Rosenberga, twórcy Porozumienia bez Przemocy „empatia to pełne szacunku rozumienie cudzych doświadczeń, które pojawia się w relacjach z ludźmi wtedy, gdy udaje nam się wyzbyć wszystkich z góry przyjętych wyobrażeń i ocen na ich temat”[3]. Empatia zakłada koncentrację na drugim człowieku i zrozumienie jego potrzeb, bez konieczności rezygnacji ze sw...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.

Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1600 artykułów online
17 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
160 numerów archiwalnych
50 autorów – specjalistów
Głos Pedagogiczny • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI