Kultura feedbacku w szkole

Warsztat pracy pedagoga

Tak jak „trawa nie rośnie szybciej, gdy się za nią ciągnie” – jak mawiał prof. Gerald Hüther, pionier neurodydaktyki – tak również uczniowie nie będą motywowani do rozwoju przez krytykę i wytykanie błędów. Za to świetnym podłożem do ich wzrastania jest mądra informacja zwrotna, przepełniona zrozumieniem dla ucznia, ale także jasnym komunikowaniem oczekiwań. Dziś o tym, jak udzielać feedbacku w sposób wspierający samoocenę i poczucie kompetencji. „Porzućmy czerwone długopisy, zamieńmy je na zielone” – jak apeluje Marzena Żylińska.

Regularna informacja zwrotna to niezbędny element współpracy pedagoga z uczniem, budujący dobrą komunikację, rozumienie obustronnych oczekiwań. Sprzyjający doświadczaniu przez ucznia w codziennej nauce stanu flow, czyli maksymalnego zaangażowania w wykonywane zadanie z jednoczesnym poczuciem satysfakcji. Bardzo dużą rolę odgrywa w nim bezpośrednia informacja zwrotna. Środowisko szkolne, które sprzyja doświadczeniu flow, to środowisko, w którym rozmawia się z uczniem o jego postępach, ale także o rzeczach do zmiany. Feedback może mieć budujący charakter lub taki, który podcina skrzydła i pozbawia motywacji do zmiany. 

Sesje feedbacku

W kulturze korporacyjnej dokonuje się oceny (ewaluacji) pracowniczej w formie spotkań z przełożonym, odbywających się np. raz na kwartał. Coraz częściej taką formę komunikacji z uczniem przenosi się na grunt szkoły. Szczególnie w miejscach, które odchodzą od tradycyjnego liczbowego oceniania prowadzi się rozmowy podsumowujące działania ucznia w określonym przedziale czasu. Coraz więcej dyskutuje się bowiem o sensowności ocen liczbowych i o tym, czy one rzeczywiście dają uczniowi jasny ogląd jego postępów edukacyjnych. Coraz więcej szkół zastępuje cząstkowe oceny liczbowe informacjami zwrotnymi w formie opisu, podobnie jak...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.

Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1600 artykułów online
17 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
160 numerów archiwalnych
50 autorów – specjalistów
Głos Pedagogiczny • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI