Wobec narastających wyzwań wychowawczych społeczności szkolne coraz częściej sięgają po strategie rozwiązywania konfliktów stojące w alternatywie do tradycyjnych, represyjnych metod dyscyplinowania uczniów. W tym kontekście wśród rozwiązań zyskujących na popularności znajduje się sprawiedliwość naprawcza (restorative justice), oraz powiązane z nią rosnące zainteresowanie mediacjami rówieśniczymi jako narzędziem wspierającym funkcję wychowawczą szkoły (Wrótniak, 2022; Nese et al., 2020). Choć nie jest to nowy koncept, jego implementacja w szkołach nabiera dziś szczególnego znaczenia, zwłaszcza w kontekście wzrastających napięć społecznych, potrzeby budowania relacji oraz przeciwdziałania wykluczeniu i przemocy.
Mediacje rówieśnicze i sprawiedliwość naprawcza – założenia teoretyczne
Mediacje rówieśnicze stanowią formę sprawiedliwości naprawczej (restorative justice), która koncentruje się na naprawieniu szkód i odbudowie relacji, a nie na karaniu (Lodi et a...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.