Wobec narastających wyzwań wychowawczych społeczności szkolne coraz częściej sięgają po strategie rozwiązywania konfliktów stojące w alternatywie do tradycyjnych, represyjnych metod dyscyplinowania uczniów. W tym kontekście wśród rozwiązań zyskujących na popularności znajduje się sprawiedliwość naprawcza (restorative justice), oraz powiązane z nią rosnące zainteresowanie mediacjami rówieśniczymi jako narzędziem wspierającym funkcję wychowawczą szkoły (Wrótniak, 2022; Nese et al., 2020). Choć nie jest to nowy koncept, jego implementacja w szkołach nabiera dziś szczególnego znaczenia, zwłaszcza w kontekście wzrastających napięć społecznych, potrzeby budowania relacji oraz przeciwdziałania wykluczeniu i przemocy.
Mediacje rówieśnicze i sprawiedliwość naprawcza – założenia teoretyczne
Mediacje rówieśnicze stanowią formę sprawiedliwości naprawczej (restorative justice), która koncentruje się na naprawieniu szkód i odbudowie relacji, a nie na karaniu (Lodi et a...