Mediacje rówieśnicze jako metoda wsparcia funkcji wychowawczej szkoły

Pomoc pedagogiczno-psychologiczna

Współczesna szkoła pełni nie tylko funkcję dydaktyczną, lecz także wychowawczą, odpowiadając za wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów. Tradycyjne podejścia dyscyplinujące, oparte na systemach kar i nagród, okazują się często niewystarczające w kontekście budowania trwałych kompetencji interpersonalnych i odpowiedzialności.

Wobec narastających wyz­wań wychowawczych społeczności szkolne coraz częściej sięgają po strategie rozwiązywania konfliktów stojące w alternatywie do tradycyjnych, represyjnych metod dyscyplinowania uczniów. W tym kontekście wśród rozwiązań zyskujących na popularności znajduje się sprawiedliwość naprawcza (restorative justice), oraz powiązane z nią rosnące zainteresowanie mediacjami rówieśniczymi jako narzędziem wspierającym funkcję wychowawczą szkoły (Wrótniak, 2022; Nese et al., 2020). Choć nie jest to nowy koncept, jego implementacja w szkołach nabiera dziś szczególnego znaczenia, zwłaszcza w kontekście wzrastających napięć społecznych, potrzeby budowania relacji oraz przeciwdziałania wykluczeniu i przemocy.

Mediacje rówieśnicze i sprawiedliwość naprawcza – założenia teoretyczne

Mediacje rówieśnicze stanowią formę sprawiedliwości naprawczej (restorative justice), która koncentruje się na naprawieniu szkód i odbudowie relacji, a nie na karaniu (Lodi et a...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI