Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pracownia pedagogiczna

29 sierpnia 2018

NR 101 (Wrzesień 2018)

Poszukiwanie własnej tożsamości a zjawisko streamingu

0 17

Okres dorastania jest czasem, w którym intensywnie kształtuje się tożsamość młodego człowieka. Faza poszukiwania odpowiedzi na pytania, kim jestem, dokąd zmierzam, co jest dla mnie ważne i czego chcę w życiu, nierozerwalnie wiąże się z popełnianiem błędów, a także wymaga zaangażowania i aktywności.

Anna Brzezińska podaje cztery etapy, podczas których kształtuje się poczucie tożsamości: 

  1. Poczucie odrębności jest okresem, w którym istnieje wyraźna granica między „mną” a drugim człowiekiem. Dziecko dostrzega, że jest odrębną fizycznie i psychicznie jednostką.
  2. Poczucie identyczności to etap przekonania, że „to też ja”. W dziecku istnieje głęboka pewność, że niezależnie od tego, jak zachowuje się w danej sytuacji czy jaką pełni rolę w danej chwili – jest zawsze sobą takim i tym samym. 
  3. Poczucie ciągłości polega na tym, że młody człowiek, rozpatrując swoje życie w perspektywie czasu, rozpoznaje i widzi siebie jako zmieniającą się całość. Zauważa podobieństwa i różnice w sposobach swojego zachowania, ale jest w stanie wyodrębnić i wskazać to, co jest stałe, charakterystyczne, typowe tylko dla niego. 
  4. Poczucie integralności to okres głębokiego przekonania, że sposoby, w jakie człowiek realizuje różne zadania czy pełni rozmaite role życiowe, chociaż czasami bardzo różnią się od siebie, ponieważ dostosowane są do zmieniających się okoliczności, składają się jednak na pewną całość. Być może sposoby są różne, ale pasują do siebie, są w pewien charakterystyczny sposób do siebie podobne. Poczucie integralności ujawnia się zatem w przekonaniu, że „to zawsze ja”.

Zgodnie z definicją podaną przez Eriksona tożsamość to narastająca w toku doświadczeń zdolność ego do integrowania wszystkich identyfikacji, obejmujących zmienny bieg libido, umiejętności rozwinięte na podstawie wrodzonego wyposażenia oraz możliwości wynikłe z ról społecznych. Innymi słowy, na kształtowanie się tożsamości wpływa wszystko – zarówno cechy genetyczne, czyli to, z czym dziecko przychodzi na świat, oraz nabyte w toku życia zdolności, umiejętności, jak i przestrzeń, w której funkcjonuje. Środowiskiem życia współczesnego człowieka jest nie tylko świat rzeczywisty, lecz także – lub przede wszystkim – świat wirtualny.

Środowiskiem życia współczesnego człowieka jest nie tylko świat rzeczywisty, lecz także – lub przede wszystkim – świat wirtualny. Nie ulega wątpliwości, że te dwa światy przenikają się i tworzą jedną spójną całość. Niemniej jednak każdy 
z nich odbija piętno na kształtującej się tożsamości, stwarzając szerokie możliwości, ale również zagrożenia.

Nie ulega wątpliwości, że te dwa światy przenikają się i tworzą jedną spójną całość. Niemniej jednak każdy z nich odbija piętno na kształtującej się tożsamości, stwarzając szerokie możliwości, ale również zagrożenia. Badacze problemu analizują wpływ współcześnie występującego zjawiska live streamingu na rozwój i kształtowanie się tożsamości młodych osób.

Wpływ przestrzeni medialnej na kształtowanie się tożsamości

  • Po pierwsze: modelowanie – dzieci uczą się poprzez naśladowanie; to najbardziej niebezpieczny obszar wpływu cyfrowych mediów na rozwój, ponieważ młodzi pragną być tacy jak streamerzy, co nie zawsze jest dla nich konstruktywne, a naśladowanie obserwowanych zachowań może mieć destrukcyjny wpływ.
  • Po drugie: ograniczenia – współczesna młodzież większość czasu spędza na aktywności online, niejednokrotnie ograniczając podejmowanie aktywności w realnym świecie lub nawet całkowicie jej zaprzestając. Taka sytuacja wprowadza pewnego rodzaju deficyty, które mają wpływ na rozwój tożsamości.
  • Po trzecie: tożsamość konsumpcyjna – wszechobecna reklama wpływa na podświadomość i manipuluje. Wpływa na chęć posiadania, przez co młody człowiek gubi sens i cel życia.
  • Po czwarte: młodzi eksperymentują i sprawdzają wytrzymałość nie tylko w świecie realnym, lecz także w cyberrzeczywistości – chcąc zaskoczyć swoich fanów, wciąż wymyślają nowe, coraz bardziej patologiczne zachowania. Kiedyś zwykłe wulgaryzmy z ust młodego człowieka budziły społeczny sprzeciw i wywoływały kontrowersje, dziś te zachowania znacznie się pogorszyły. Kamera internetowa powoduje, że młodzi czują się bezkarni, nie pojawia się u nich również poczucie winy ani odpowiedzialności, nie są też skłonni do jakichkolwiek refleksji. 
  • Po piąte: źródło dochodu – mając rzesze fanów, można zarobić swoje pierwsze pieniądze, młodzi youtuberzy są w stanie uzyskać dochody znacznie przekraczające standardowe kieszonkowe. Ten fakt sprawia, że z chęci zysku wielu streamerów przekracza wszelkie granice. 
  • Po szóste: zatracenie się w wirtualnym świecie – cyberrzeczywistość jest nieskończona, co sprawia, że to niezwykle atrakcyjne miejsce, w którym możemy znaleźć niemal wszystko. Różnorodność treści, możliwość zaspokajania własnych potrzeb, a także uzyskanie aprobaty to tylko nieliczne powody, dla których młody człowiek może nie chcieć opuścić tego miejsca. 

    Live streaming to zjawisko, które pojawiło się całkiem niedawno, wraz z rozwojem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Jest to pewnego rodzaju show, w którym główną rolę odgrywa wyrazista osobowości streamera. Cechami charakterystycznymi dla tego zjawiska są spontaniczność i nieprzewidywalność. Wyjątkowość transmisji zapewnia zaskakiwanie odbiorców; przeglądając kanały youtuberów, historie zamieszczane w postaci krótkich filmików na Snapchacie lub transmisje na żywo na Instagramie, możemy zauważyć, że młodzi ludzie nagrywają niemal wszystko. Jakiś czas temu media opisywały przypadek dziewczyny, która nagrała własną śmierć, inna filmowała gwałt własnej koleżanki, jeszcze inna domową awanturę. Analizując te sytuacje, możemy wysunąć jeden wniosek – coraz c...

    Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

    Co zyskasz, kupując prenumeratę?
    • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
    • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
    • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
    • ...i wiele więcej!
    Sprawdź

    Przypisy