Poznajmy Anię
Ania jest uczennicą czwartej klasy podstawówki. Od początku nauki nie czuła się pewnie w czasie zajęć szkolnych. Co jakiś czas doświadczała silnych stanów lękowych, które objawiały się tym, że trudno było jej odseparować się od mamy. W wyniku ustaleń między nauczycielem nauczania początkowego i mamą dziewczynki, w okresie wzmożonego lęku mama towarzyszyła córce w zajęciach szkolnych, siedząc na początku z tyłu klasy, następnie na korytarzu, a ostatecznie zapewniając swoją dostępność w razie potrzeby. Taki schemat radzenia sobie z lękiem separacyjnym Ani sprawdzał się w przez pierwsze trzy lata edukacji. Jednak po rozpoczęciu kolejnego etapu nauki Ania przestała czuć się komfortowo z obecnością mamy w szkole, a jednocześnie nadal nie potrafiła odnaleźć się w klasie. Dziewczynka często wspominała, że czuje się nielubiana przez konkretne osoby z klasy. Potrafiła wskazać sytuacje, które były dla niej dowodem na brak sympatii do niej. Nauczyciele nie widzieli nic niepokojącego w relacjach Ani ze wskazywaną przez nią grupą dziewczyn, ale też nie wykluczali, że spostrzeżenia Ani są prawdziwe.
Ania była już wcześniej objęta pomocą specjalistyczną, jednak po tym jak zaczęła regularnie opuszczać lekcje, ponownie trafiła na konsultację psychiatryczną i terapię indywidualną. Otrzymała diagnozę depresji. Terapia psychologiczna była ukierunkowana głównie na wzmacnianie jej samoświadomości emocjonalnej, radzenie sobie z lękiem przed oceną oraz budowanie pozytywnego obrazu samej siebie. Choć Ania była zaangażowana w proces terapeutyczny i jej sposób postrzegania siebie ulegał poprawie, to w dalszym ciągu czuła w sobie lękowe napięcie na samą myśl o powrocie do szkoły.
Znamienne dla Ani było to, że w kontakcie indywidualnym, szczególnie z osobami dorosłymi, była bardzo otwarta. Chętnie się uczyła, współpracowała i odnajdywała się w sytuacjach, w których mogła czuć się sprawcza i efektywna. Problem polegał jednak na tym, że w momencie, w którym miała wejść w grupę rówieśniczą, zdawała się tracić pewność siebie, umniejszała sobie, swojej wiedzy, kompetencjom, wyglądowi, a w ostateczności wycofywała się z kontaktu, z silnym przekona...