Rola pedagoga we wspomaganiu wychowawczej roli rodziny

Warsztat pracy pedagoga

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe: „System oświaty zapewnia w szczególności wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny” (Dz.U. 2022, poz. 655, 1079, 1116). Zadanie to uzasadnione jest przede wszystkim widocznymi nieprawidłowościami w odgrywaniu ról rodzicielskich, czego skutkiem bywa wychowawczy chaos w życiu dziecka, odbijający się na jego rozwoju, w tym również na zdrowiu psychicznym. Jak pedagog lub wychowawca może wspierać wychowawczą rolę rodziny?

 

Rodzice ponoszą pełną odpowiedzialność za wychowanie swojego dziecka i przyswajanie przez nie wartości. Zadaniem szkoły jest zaś wspieranie rodziców w podjętych przez nich działaniach. 

 

Kompetencje rodzicielskie

Prawidłowy rozwój dziecka zależy od jego rodziców, od ich umiejętności w obszarze wychowania, odpowiedniej wiedzy, postaw wychowawczych, sposobów reakcji na określone sytuacje oraz zachowania dziecka, zdolności do budowania prawidłowych relacji z nim. Jednym słowem: zależy od poziomu kompetencji wychowawczych rodziców. A z tymi nie jest najlepiej. Potwierdzeniem powyższych słów są nie tylko obserwacje relacji rodzic – dziecko w sytuacjach życia codziennego oraz doświadczenia nauczycieli, głównie szkół podstawowych. Wskazują na ten problem także wyniki wielu badań, jak choćby przeprowadzonego za pomocą sondażu CATI EXPRESS na ogólnopolskiej losowej grupie 1001 rodziców dzieci do osiemnastego roku życia1. Przedmiotem badania były postawy rodziców i sposoby ich reagowania na określone zachowania dzieci w sytuacjach mogących pojawić się w życiu codziennym oraz ich poziom wiedzy z psychologii rozwojowej na temat typowych umiejętności dziecka w określonym wieku. Wyniki tego badania nie napawają optymizmem. Pokazują, że poziom kompetencji wychowawczych rodziców nie jest na wysokim poziomie. I chociaż:

  • 17% rodziców nie zaliczyło testu kompetencyjnego, a więc nie ma niewystarczającej wiedzy na temat wychowania i rozwoju dzieci,
  • tylko 2% badanych otrzymało ocenę bardzo dobrą z „bycia rodzicem”,
  • tylko 8% rodziców można ocenić przynajmniej dobrze,
  • większość (41%) rodziców otrzymała ocenę mierną,

to z udzielanych odpowiedzi można wnioskować, że rodzice chcą być „dobrymi rodzicami”, a niskie oceny nie są wynikiem ich złej woli czy celowego działania, a bardziej braku odpowiednich kompetencji. 

 

Rodzice kompetentni wychowawczo mają świadomość włas...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.

Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1600 artykułów online
17 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
160 numerów archiwalnych
50 autorów – specjalistów
Głos Pedagogiczny • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI