Wybrane przez nauczyciela metody i formy pracy z uczniem wpływają na cały proces nauki. Aby były skuteczne, muszą odpowiadać potrzebom uczniów i ich sposobom przyswajania wiedzy. Warto przy tym zwrócić uwagę na obszar neurobiologiczny w procesie uczenia się. Wiedza o funkcjonowaniu pamięci i przebiegu procesów zachodzących podczas nauki, pozwala wyodrębnić najskuteczniejsze metody pracy z uczniami.
Kierowanie uwagą ucznia
Celem pracy nauczyciela jest przekazać uczniom wiedzę w taki sposób, aby ją zapamiętali i potrafili odtworzyć, czyli przywołać z pamięci. I tutaj zaczyna się cały proces nauki. Aby informacja została zapamiętana, musimy zwrócić na nią uwagę.
Dlatego tak ważna jest metoda kierowania uwagą ucznia. Oto kilka jej najważniejszych elementów:
- selekcjonowanie treści, które nauczyciel podaje do zapamiętania;
- atrakcyjna dla odbiorców prezentacja treści. Trzeba wziąć pod uwagę zainteresowania, priorytety i wiedzę uczniów. Ponieważ mózg uczy się obrazowo, warto wykorzystać obrazy i ilustracje, a także prezentacje, fiszki czy piktogramy;
- odpowiednio dobrana ilość bodźców w przekazywanych treściach, aby nadmiar nie rozproszył uwagi uczniów;
- najważniejsze treści powinny być przekazane w formie pisemnej.
Przy metodzie kierow...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.