Wybrane przez nauczyciela metody i formy pracy z uczniem wpływają na cały proces nauki. Aby były skuteczne, muszą odpowiadać potrzebom uczniów i ich sposobom przyswajania wiedzy. Warto przy tym zwrócić uwagę na obszar neurobiologiczny w procesie uczenia się. Wiedza o funkcjonowaniu pamięci i przebiegu procesów zachodzących podczas nauki, pozwala wyodrębnić najskuteczniejsze metody pracy z uczniami.
Kierowanie uwagą ucznia
Celem pracy nauczyciela jest przekazać uczniom wiedzę w taki sposób, aby ją zapamiętali i potrafili odtworzyć, czyli przywołać z pamięci. I tutaj zaczyna się cały proces nauki. Aby informacja została zapamiętana, musimy zwrócić na nią uwagę.
Dlatego tak ważna jest metoda kierowania uwagą ucznia. Oto kilka jej najważniejszych elementów:
- selekcjonowanie treści, które nauczyciel podaje do zapamiętania;
- atrakcyjna dla odbiorców prezentacja treści. Trzeba wziąć pod uwagę zainteresowania, priorytety i wiedzę uczniów. Ponieważ mózg uczy się obrazowo, warto wykorzystać obrazy i ilustracje, a także prezentacje, fiszki czy piktogramy;
- odpowiednio dobrana ilość bodźców w przekazywanych treściach, aby nadmiar nie rozproszył uwagi uczniów;
- najważniejsze treści powinny być przekazane w formie pisemnej.
Przy metodzie kierow...