Dostosowanie wymagań edukacyjnych oraz programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów jest zadaniem każdego nauczyciela pracującego z osobą objętą pomocą psychologiczno-pedagogiczną. W sposób szczególny zaś dostosowaniem wymagań obejmuje się dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Dla których opracowuje się indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, czyli tzw. IPET. 
Warto zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 127 ustawy – Prawo oświatowe IPET jest narzędziem służącym do dostosowania programu nauczania. Obowiązek dostosowania wymagań edukacyjnych jest natomiast opisany w § 2 rozporządzenia MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Zasady uniwersalnego projektowania w edukacji
Praktyczne dostosowanie procesu edukacyjnego, wykorzystywanych materiałów dydaktycznych, pomocy, sprawdzania form wiedzy wiąże się często ze zwiększonym nakładem pracy, a także kosztami finansowymi. Odpowiedzią na te problemy są zasady uniwersalnego projektowania w edukacji (ang. UDL) opisane w nr 140/2023 „Głosu Pedagogicznego”.
Dla przypomnienia UDL oznacza takie przygotowywanie usług i produktów edukacyjnych (programów nauczania, scenariuszy zajęć, pomocy dydaktycznych...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
 
            
        Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.
 
                                                                                                     



 
                         
                         
                        