Sposób na racjonalne dostosowanie wymagań

Warsztat pracy pedagoga

Następujące w ostatnich latach zmiany w sposobie rozumienia szczególnych potrzeb edukacyjnych, prowadzenia diagnozy indywidualnych możliwości psychofizycznych, dostępność specjalistów, a także rosnąca świadomość rodziców w tym zakresie przyczyniły się do zwiększenia liczby uczniów wymagających specjalnych form kształcenia czy objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Jedną z konsekwencji tego procesu stały się wyzwania związane z dostosowaniem wymagań do potrzeb i możliwości uczniów w klasie zróżnicowanej.

Dostosowanie wymagań edukacyjnych oraz programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów jest zadaniem każdego nauczyciela pracującego z osobą objętą pomocą psychologiczno-pedagogiczną. W sposób szczególny zaś dostosowaniem wymagań obejmuje się dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Dla których opracowuje się indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, czyli tzw. IPET. 
Warto zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 127 ustawy – Prawo oświatowe IPET jest narzędziem służącym do dostosowania programu nauczania. Obowiązek dostosowania wymagań edukacyjnych jest natomiast opisany w § 2 rozporządzenia MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.

Zasady uniwersalnego projektowania w edukacji

Praktyczne dostosowanie procesu edukacyjnego, wykorzystywanych materiałów dydaktycznych, pomocy, sprawdzania form wiedzy wiąże się często ze zwiększonym nakładem pracy, a także kosztami finansowymi. Odpowiedzią na te problemy są zasady uniwersalnego projektowania w edukacji (ang. UDL) opisane w nr 140/2023 „Głosu Pedagogicznego”.
Dla przypomnienia UDL oznacza takie przygotowywanie usług i produktów edukacyjnych (programów nauczania, scenariuszy zajęć, pomocy dydaktycznych...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.

Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1600 artykułów online
17 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
160 numerów archiwalnych
50 autorów – specjalistów
Głos Pedagogiczny • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI