Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy
KPO na lata 2024/2025
Jednym z ważniejszych zadań edukacji jest dostarczanie dzieciom i młodzieży wiedzy w zakresie funkcjonowania organizmu, dbałości o zdrowie i higienę osobistą. Włączenie treści zdrowotnych do edukacji odegrało ważną rolę w podniesieniu świadomości społecznej dotyczącej powiązania higieny, profilaktyki, zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej z jakością i długością życia.
W ostatnich dekadach XX w. uznano szkołę za miejsce mające duży wpływ na utrzymanie i zachowanie zdrowia, gdyż jest ona instytucją, w której żyją, uczą się i pracują przez wiele lat nie tylko uczniowie, lecz także nauczyciele oraz pracownicy niepedagogiczni. Zmiana w podejściu do roli szkoły w promocji zdrowia wpłynęła na rozwój w Europie systemu szkół promujących zdrowie.
W szkole takiej społeczność szkolna – pracownicy i uczniowie we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną – tworzy wspólnie środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu oraz uczy się, jak lepiej dbać o zdrowie własne i innych.
E. Woynarowska
Polska odegrała ważną rolę w tworzeniu tego systemu, gdyż w 1991 r. była jednym z czterech państw w Europie, które rozpoczęły realizację pilotażowego projektu, a następnie przyjętym do europejskiej sieci szkół promujących zdrowie. W 1992 r. powstała pierwsza wo...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.