W rozporządzeniu MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U.z 2020 r., poz. 1280) przedstawiono katalog form tej pomocy przewidziany dla poszczególnych typów placówek oświatowych. Jedną z nich są warsztaty adresowane zarówno do uczniów, wychowanków i słuchaczy, jak i rodziców oraz nauczycieli.
Na podstawie informacji zawartych w protokołach pokontrolnych kuratorów oświaty oraz pozyskanych od szkolnych specjalistów można odnieść wrażenie, że po pierwsze – ta forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej stosowana jest dość rzadko, a po drugie – jeśli już, to nie zawsze bywa realizowana zgodnie z zasadami pracy warsztatowej. Dzieje się tak nie bez przyczyny, warsztaty są bowiem trudną i czasochłonną metodą/formą pracy edukacyjno-profilaktyczno-terapeutycznej. Wymagają od realizatora kompetencji merytorycznych i metodycznych, wiedzy na temat procesów grupowych, umiejętności pracy z dużą, małą grupą oraz pracy indywidualnej, projektowania, dobierania treści, materiałów, metod, form. Mimo to zachęcam Państwa do bliższego poznania tej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, podejmowania się prób jej realizacji oraz zdobywania cennego doświadczenia, w myśl porzekadła: pierwsze koty za płoty, pierwsze śliwki robaczywki.
Czym są warsztaty?
Dla jednych warsztaty są formą szkoleniową opartą na nauczaniu przez doświadczenie, dla innych metodą pracy skierowaną nie tylko na przekazan...