Wsparcie dla uczniów w depresji. Rola nauczyciela i pedagoga

Pomoc pedagogiczno-psychologiczna

Depresja to choroba mogąca dotknąć osobę w każdym wieku. Występuje ona u 0,4–6% populacji, w tym nawet u 10% dziewcząt, począwszy od okresu pokwitania. Choroba afektywna dwubiegunowa występuje u 1,8% dzieci, a u ok. 20% wszystkich, w tym dorosłych, pacjentów. Szczyt zachorowań przypada na 15.–19. rok życia. Diagnoza depresji nie jest łatwa, jest to wielopostaciowe zjawisko. Według badań, ok. 15–20% osób po 18 roku życia cierpi z powodu objawów depresyjnych.

Niepokojącym zjawiskiem, obserwowanym od lat, jest pojawienie się coraz większej ilości diagnoz depresji u dzieci i młodzieży. Jest więc oczywiste, że w każdej szkole znajdują się dzieci i młodzież dotknięte tą chorobą. 
Dobra wiadomość jest taka, że u ok. 90% dzieci w ciągu roku następuje remisja depresji. Niestety, u połowy z nich schorzenie powraca.

Depresja jest chorobą

Dla zrozumienia depresji kluczowe jest to, iż jest to choroba. Całkowicie jasne jest to, że jest to poważna choroba, ograniczająca niektóre zachowania dziecka, zmieniająca jego dotychczasowe funkcjonowanie. 
Ważne jest, abyśmy jako dorośli zrozumieli, że jesteśmy niezbędnymi osobami dla dziecka i to właśnie my mamy obowiązek mu pomagać i je wspierać, oraz zrozumieć nawet najbardziej irracjonalne zachowania, które są spowodowane chorobą.
Jeśli to przyjmiemy jako oczywistość, to pojmiemy, że depresja to nie jest złe zachowanie ani jego konsekwencja. Nasza relacja z dzieckiem może ułatwić, ale też i utrudnić leczenie depresji. 
To stwierdzenie pokazuje, jaką ogromną rolę odgrywamy i jak ważny jest kontakt dorosły–dziecko.
Systemy klasyfikacyj...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI