Prowadzi również zajęcia indywidualne, m.in. rewalidacyjne, konsultacje psychologiczne dla ucznia i jego rodziców, zajęcia grupowe dla klasy z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, konsultacje i szkolenia dla nauczycieli, często także występuje w roli osoby dbającej o współpracę pozostałych specjalistów i nauczycieli pracujących z dzieckiem. Zdarza się również, że występuje w pewnym sensie w roli adwokata, zabiegając o odpowiednie wsparcie i zrozumienie dla ucznia ze strony grona pedagogicznego.
Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w ogólnodostępnej szkole
Zaburzenia ze spektrum autyzmu należą do grupy całościowych zaburzeń neurorozwojowych, które obejmują wiele sfer funkcjonowania i rozwoju dziecka. Objawy występują od wczesnego dzieciństwa, jednak mogą nie manifestować się w pełni do momentu, aż wymagania społeczne nie przekroczą kompetencji dziecka.
Według klasyfikacji chorób i problemów zdrowotnych ICD-11 podstawą diagnozy spektrum autyzmu są dwie główne grupy objawów: trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu interakcji społecznych i komunikacji społecznej oraz skłonności do ograniczonych, nieelastycznych, powtarzalnych wzorców zachowań, czynności i zainteresowań, które są wyraźnie nietypowe lub nadmierne dla danej osoby. Trudności, z którymi może...