Jak rozpoznać ucznia z objawami depresji?
Depresja dzieci i młodzieży jest poważną chorobą – nie jest to chwilowe złe samopoczucie czy naturalne obniżenie nastroju. Diagnozę depresji stawia lekarz psychiatra na podstawie występowania takich samych kryteriów diagnostycznych, jak u dorosłych, z pewnymi tylko modyfikacjami. Zanim jednak młody człowiek trafi do gabinetu specjalisty, istnieje wiele objawów, które powinny zwrócić szczególną uwagę nauczycieli pracujących z uczniem w szkole. Są to m.in.:
POLECAMY
- nieustannie towarzyszące dziecku smutek i przygnębienie,
- poczucie winy, braku nadziei i sensu życia, a także niskie poczucie własnej wartości,
- unikanie dotychczasowych zainteresowań i form spędzania wolnego czasu, np. rezygnacja z aktywności sportowych, hobby, zajęć pozalekcyjnych,
- inne zachowanie i funkcjonowanie w grupie rówieśniczej – osoba, która do tej pory była wesoła i towarzyska, staje się zamknięta w sobie, izoluje się od znajomych, ucieka w swój wewnętrzny świat,
- krytykowanie siebie i niedostrzeganie własnych sukcesów, a wyolbrzymianie porażek,
- częste nieobecności lub spóźnianie się na lekcje,
- spadek aktywności na lekcjach, który może być skutkiem niskiej koncentracji i zmniejszonej zdolności do myślenia,
- problemy ze snem – bezsenność lub nadmierna senność, co powoduje ciągłe zmęczenie, apatię i brak energii,
- dolegliwości somatyczne, np. bóle głowy, żołądka, mięśni – typowe dla młodszych dzieci,
- pogorszenie się wyników w nauce,
- trudności w zapamiętywaniu oraz podejmowaniu decyzji,
- zmiany w wyglądzie zewnętrznym – brak dbałości o siebie, znaczna utrata masy ciała lub przybranie na wadze,
- nieumiejętność radzenia sobie z emocjami, duża labilność emocjonalna, dr...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
 
            
        Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.
 
                                                                                                    
 



 
                         
                         
                        