Depresja w szkole dostosowanie edukacji do indywidualnych potrzeb ucznia

Zdrowie psychiczne uczniów

Depresja to choroba przewlekła, która dotyka zarówno dorosłych, jak i dzieci oraz młodzież. Dane Narodowego Funduszu Zdrowia pokazują, że z roku na rok rośnie liczba młodych osób cierpiących na depresję i zaburzenia lękowe – na depresję leczy się około 25 tysięcy dzieci w Polsce1. Dzisiaj większość z nas zdaje sobie sprawę, że skala problemu jest ogromna, a dodatkowo niepokojącym faktem jest brak wystarczającej liczby specjalistów diagnozujących chorobę oraz pomagających młodym ludziom. Jak się okazuje, dużą rolę w procesie leczenia depresji oraz radzenia sobie z obniżonym nastrojem przez dzieci i młodzież odgrywa szkoła. Dlatego tak ważne jest, aby nauczyciele i szkolni specjaliści posiadali wiedzę na temat zarówno samej choroby, jak i postępowania wobec uczniów z depresją.

Jak rozpoznać ucznia z objawami depresji?

Depresja dzieci i młodzieży jest po­­ważną chorobą – nie jest to chwilowe złe samopoczucie czy naturalne obniżenie nastroju. Diagnozę depresji stawia lekarz psychiatra na podstawie występowania takich samych kryteriów diagnostycznych, jak u dorosłych, z pewnymi tylko modyfikacjami. Zanim jednak młody człowiek trafi do gabinetu specjalisty, istnieje wiele objawów, które powinny zwrócić szczególną uwagę nauczycieli pracujących z uczniem w szkole. Są to m.in.:

POLECAMY

  • nieustannie towarzyszące dziec­­ku smutek i przygnębienie,
  • poczucie winy, braku nadziei i sen­­su życia, a także niskie po­­czucie własnej wartości,  
  • unikanie dotychczasowych za­­interesowań i form spędzania wolnego czasu, np. rezygnacja z aktywności sportowych, hob­by, zajęć pozalekcyjnych,
  • inne zachowanie i funkcjonowanie w grupie rówieśniczej – osoba, która do tej pory była we­­soła i towarzyska, staje się zamknięta w sobie, izoluje się od znajomych, ucieka w swój wewnętrzny świat,
  • krytykowanie siebie i niedostrzeganie własnych sukcesów, a wyolbrzymianie porażek,
  • częste nieobecności lub spóźnianie się na lekcje,
  • spadek aktywności na lekcjach, który może być skutkiem niskiej koncentracji i zmniejszonej zdolności do myślenia,
  • problemy ze snem – bezsenność lub nadmierna senność, co po­­woduje ciągłe zmęczenie, apatię i brak energii,
  • dolegliwości somatyczne, np. bóle głowy, żołądka, mięśni – typowe dla młodszych dzieci,
  • pogorszenie się wyników w nau­ce,
  • trudności w zapamiętywaniu oraz podejmowaniu decyzji,
  • zmiany w wyglądzie zewnętrznym – brak dbałości o siebie, znaczna utrata masy ciała lub przybranie na wadze,
  • nieumiejętność radzenia sobie z emocjami, duża labilność emocjonalna, dr...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI