Coraz większa świadomość społeczna i dostępność psychoterapeutów pracujących w różnych nurtach sprawiają, że spory odsetek uczniów trafia do gabinetów psychoterapeutycznych i z powodzeniem wychodzi z trudności. Wielu rodziców chętnie korzysta z tego typu wsparcia, choć niekiedy potrzebują mądrej psychoedukacji: czym jest psychoterapia, jakie korzyści może przynieść dziecku, gdzie szukać pomocy, jaki nurt terapeutyczny może być najbardziej wskazany przy konkretnych trudnościach dziecka? My, pedagodzy i psycholodzy szkolni, często edukujemy rodziców, odpowiadając na te pytania. W artykule postaram się ustalić fakty i obalić mity dotyczące psychoterapii, jakie czasem pokutują wśród uczniów, rodziców lub nauczycieli.
POLECAMY
Czym jest psychoterapia?
„Psychoterapia to świadome i zamierzone zastosowanie wywodzących się z uznanych zasad psychologii metod klinicznych i postaw interpersonalnych w celu pomagania ludziom w modyfikacji ich zachowań, procesów poznawczych, emocji i/lub innych cech osobowych w kierunku, który korzystający z terapii uważają za pożądany”1.
Definicja Johna Norcrossa i Jamesa Prochaski, autorów podręcznika Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna
FAKTY
- Konsultacje u psychologa szkolnego nie są tym samym co psychoterapia
Niekiedy się zdarza, że rodzice oczekują od psychologa szkolnego usług podobnych do psychoterapii. Jednak spotkania wspierające z psychologiem czy pedagogiem szkolnym nie zastąpią spotkań z psychoterapeutą. Po pierwsze, kontak...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.