Jak wspierać ucznia w sytuacji rozwodu rodziców?

Relacje i emocje

Rozwód wydaje się tak powszechnym zjawiskiem, że ta powszechność staje się zachętą do bagatelizowania jego skutków dla dziecka. Bo przecież jeżeli „wszyscy wokół tak robią”, to może „nie ma w tym nic złego” lub „lepiej się rozwieść, niż trwać w nieszczęśliwym związku”.

Moja praca z parami podczas mediacji małżeńskich pokazuje, że mimo dostępności wielu artykułów i książek z zakresu psychologii ciągle dużym wyzwaniem w wielu rodzinach jest umiejętność prowadzenia dialogu. Codzienność pełna napięcia, pretensji i zarzutów jest źródłem stresu. Gdy konflikty narastają i wzajemne bycie razem przechodzi w walkę, dorośli podejmują decyzję o rozwodzie. Sytuacja rozwodu nasila stres. Dziecko w sytuacji konfliktu rodziców jest totalnie bezradne, dodatkowo traci to, co jest zwykle w stresie największym wsparciem – więź z bliskimi, którym można zaufać i na których można by się oprzeć. Świat jego bezpieczeństwa właśnie osuwa się w nicość, a ściany domu wydają się iluzją, która za chwilę zniknie. W jego doświadczeniu pojawia się lęk przed opuszczeniem i samotnością. Awantury i kłótnie powodują wzrost napięcia i zagrożenie podstawowych potrzeb – przewidywalności, przynależności, zaufania, bezpieczeństwa, szacunku, bliskości, bycia wysłuchanym, równowagi czy opieki. W przeżywaniu dziecka dominuje smutek. Załamuje się u niego zaufanie, pewność siebie, poczucie bycia ważnym i kochanym. Bywa zmuszane do tego, by stawać po stronie któregoś z rodziców. Dodatkowo, mając poczucie winy, że rodzice rozwodzą się przez nie (często w kłótniach pojawia się temat dziecka), próbuje zmienić swoje zachowanie, żeby jednak „być grzecznym i ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy