Moja praca z parami podczas mediacji małżeńskich pokazuje, że mimo dostępności wielu artykułów i książek z zakresu psychologii ciągle dużym wyzwaniem w wielu rodzinach jest umiejętność prowadzenia dialogu. Codzienność pełna napięcia, pretensji i zarzutów jest źródłem stresu. Gdy konflikty narastają i wzajemne bycie razem przechodzi w walkę, dorośli podejmują decyzję o rozwodzie. Sytuacja rozwodu nasila stres. Dziecko w sytuacji konfliktu rodziców jest totalnie bezradne, dodatkowo traci to, co jest zwykle w stresie największym wsparciem – więź z bliskimi, którym można zaufać i na których można by się oprzeć. Świat jego bezpieczeństwa właśnie osuwa się w nicość, a ściany domu wydają się iluzją, która za chwilę zniknie. W jego doświadczeniu pojawia się lęk przed opuszczeniem i samotnością. Awantury i kłótnie powodują wzrost napięcia i zagrożenie podstawowych potrzeb – przewidywalności, przynależności, zaufania, bezpieczeństwa, szacunku, bliskości, bycia wysłuchanym, równowagi czy opieki. W przeżywaniu dziecka dominuje smutek. Załamuje się u niego zaufanie, pewność siebie, poczucie bycia ważnym i kochanym. Bywa zmuszane do tego, by stawać po stronie któregoś z rodziców. Dodatkowo, mając poczucie winy, że rodzice rozwodzą się przez nie (często w kłótniach pojawia się temat dziecka), próbuje zmienić swoje zachowanie, żeby jednak „być grzecznym i ...
Jak wspierać ucznia w sytuacji rozwodu rodziców?
Rozwód wydaje się tak powszechnym zjawiskiem, że ta powszechność staje się zachętą do bagatelizowania jego skutków dla dziecka. Bo przecież jeżeli „wszyscy wokół tak robią”, to może „nie ma w tym nic złego” lub „lepiej się rozwieść, niż trwać w nieszczęśliwym związku”.