Można w obecnej sytuacji wskazać trzy ważne wyzwania. Po pierwsze, rodzice są pełni lęku, niepokoju i obaw, co zwyczajnie przekłada się na to, że w komunikacji mogą pojawiać się ataki, pretensje, zarzuty. Warto zauważyć, że ich potrzeby przewidywalności i bezpieczeństwa są bardzo sfrustrowane, są bezradni wobec sytuacji, która ich dotyka, i to powoduje wybuchy agresji. Zrozumienie tych potrzeb i wyjście im naprzeciw pozwoli zadbać o to, żeby wszystkim, a zwłaszcza dzieciom, było łatwiej w kolejnym bardzo trudnym roku. Drugi aspekt tego przygotowania to zniechęcenie, napięcie, niepokój i bierność dzieci, które wrócą do szkoły. Ponieważ pracuję dużo z nastolatkami, wiem, że do tego dokłada się lęk przed tym, czy sobie poradzą, a co za tym idzie – lęk przed kolejną falą negatywnych ocen. Trzeci obszar tego wyzwania stanowi niepewność i czasami bezradność samych nauczycieli.
POLECAMY
Jak zadbać o kluczowe potrzeby?
Zapraszam do przygotowania się do pracy z rodzicami z uwzględnieniem potrzeby bezpieczeństwa, przewidywalności, a także struktury, które zostały bardzo mocno zachwiane w ostatnim roku. Warto popatrzeć na siebie w roli nauczyciela i wychowawcy jako na przywódcę, którego zadaniem jest określenie swojej misji, sformułowanie zasad i zakomunikowanie swoich wartości we współpracy z rodzicami. Te elementy warto wziąć pod uwagę, by przygotować się do pierwszego spotkania z rodzicami. Spotkania te stanowią świetną okazję do budowania solidnych fundamentów współpracy, do których można się potem odwoływać w trudnych sytuacjach, które przecież są nieuniknione.
Jest taka piękna zasada w Porozumieniu bez Przemocy (NVC), która mówi, że aby siebie dać, trzeba siebie mieć. Ludzie, którzy mają...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!