Nie tylko lekcje biologii
Dzisiaj już dużo częściej mówi się otwarcie o menstruacji. I to w taki sposób, żeby to nie był temat dotyczący wyłącznie doświadczających jej osób, ale w ogóle wszystkich ludzi. Nawet chłopcy czy inne osoby bez miesiączki mogą być w kontakcie z kimś, kto menstruuje, a wiedza na temat tego, co dzieje się wtedy w ciele, ma znaczenie.
Okres to temat poruszany najczęściej na lekcjach biologii. Działanie układu rozrodczego, w tym proces miesiączkowania, to jedna z istotnych funkcji w organizmie człowieka. Warto jednak wynieść temat poza lekcję biologii i nawiązywać do niego ogólnie w wymiarze rozwoju człowieka – zmian, emocji i uczuć, obaw czy trudności.
Kadra nauczycielska może pozostawać uważna na ten temat właściwie już w pierwszych klasach szkoły podstawowej, jest to bowiem temat, który w niedalekiej przyszłości będzie bezpośrednio dotyczył uczących się w szkole dzieci. Uważność ta może zwracać się również w kierunku własnych myśli i uczuć na temat miesiączkowania. Czy jest to coś, co krępuje? Zawstydza? Może niepokoi? Obrzydza? Czy może wiąże się z pozytywnymi doświadczeniami, jest powodem do radości? Jakk...