Najskuteczniej uczymy się przez doświadczenie! Jak wykorzystać cykl Kolba w pracy z uczniami?

Potencjał neuroróżnorodności

Przez długi czas edukacja szkolna przypominała jednokierunkową ulicę: nauczyciel przekazywał informacje, a uczennice i uczniowie słuchali, pozostając jedynie biernymi odbiorcami treści. Ten model skupiał się na faktach, definicjach i teoriach, często pomijając ich praktyczne zastosowanie w realnym życiu. Na szczęście powoli odchodzi on do lamusa. Współczesne koncepcje edukacyjne stawiają uczennice i uczniów w centrum procesu nauczania. Promują metody pozwalające im zaangażować się w naukę: zachęcają do analizowania, stawiania pytań i szukania rozwiązań. Jedną z takich innowacyjnych koncepcji jest cykl Kolba. Praca tą metodą na lekcjach nie tylko pozwala rozwijać samodzielność, umiejętność krytycznego myślenia i efektywnego rozwiązywania problemów, lecz także umożliwia budowanie głębszych relacji między nauczycielami a uczniami.

Czym jest cykl Kolba?

Cykl Kolba to model uczenia stworzony w 1984 r. przez amerykańskiego teoretyka edukacji Davida Kolba. Badacz opracował go zgodnie z teorią uczenia się na podstawie doświadczenia, według której najskuteczniej uczymy się poprzez działanie. Inspirację czerpał z prac innych znanych teoretyków edukacji, zwłaszcza Johna Deweya oraz Kurta Lewina, a także z dorobku psychologów i filozofów, m.in. Jeana Piageta i Carla Rogersa. 

Kolb postrzega uczenie się jako proces, który opisuje za pomocą koła. Składa się on z czterech etapów.

  1. Pierwszy etap to doświadczenie, czyli mówiąc najprościej – działanie, aktywność. Celem doświadczenia jest przeżycie czegoś. 
     
  2. Drugi etap to refleksja – moment, w którym uczestnicy zajęć analizują, co się wydarzyło podczas doświadczenia, jakie były ich reakcje, jakie towarzyszyły im myśli. Porównują nowe doświadczenie z wcześniejszą wiedzą, wyciągają wnioski, formułują spostrzeżenia i hipotezy. 
     
  3. Trzeci etap to teoria, czyli formułowanie na podstawie wcześniejszego doświadczenia oraz refleksji, gotowych koncepcji, definicji. Abstrakcyjne koncepcje i modele mają pomóc uczennicom i uczniom lepiej zrozumieć i uporządkować wnioski z doświadczenia i refleksji.
     
  4. Ostatn...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI