Czym jest cykl Kolba?
Cykl Kolba to model uczenia stworzony w 1984 r. przez amerykańskiego teoretyka edukacji Davida Kolba. Badacz opracował go zgodnie z teorią uczenia się na podstawie doświadczenia, według której najskuteczniej uczymy się poprzez działanie. Inspirację czerpał z prac innych znanych teoretyków edukacji, zwłaszcza Johna Deweya oraz Kurta Lewina, a także z dorobku psychologów i filozofów, m.in. Jeana Piageta i Carla Rogersa.
Kolb postrzega uczenie się jako proces, który opisuje za pomocą koła. Składa się on z czterech etapów.
- Pierwszy etap to doświadczenie, czyli mówiąc najprościej – działanie, aktywność. Celem doświadczenia jest przeżycie czegoś.
- Drugi etap to refleksja – moment, w którym uczestnicy zajęć analizują, co się wydarzyło podczas doświadczenia, jakie były ich reakcje, jakie towarzyszyły im myśli. Porównują nowe doświadczenie z wcześniejszą wiedzą, wyciągają wnioski, formułują spostrzeżenia i hipotezy.
- Trzeci etap to teoria, czyli formułowanie na podstawie wcześniejszego doświadczenia oraz refleksji, gotowych koncepcji, definicji. Abstrakcyjne koncepcje i modele mają pomóc uczennicom i uczniom lepiej zrozumieć i uporządkować wnioski z doświadczenia i refleksji.
- Ostatn...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.