Zapraszamy również do wzięcia udziału w XIX OGÓLNOPOLSKIM KONGRESIE PEDAGOGÓW I PSYCHOLOGÓW SZKOLNYCH!
POLECAMY
Chcesz lepiej poznać ten temat? Zapraszamy na Certyfikowaną V Ogólnopolską Konferencję Neurodydaktyczną!
Zakładamy, że dziecko powinno sobie samo poradzić; porównujemy jego doświadczenia do naszych, przecież każdy z nas kiedyś kłócił się z koleżankami i kolegami. Założenie o wysokiej odporności dzieci i ich zdolności do rezyliencji (umiejętność przystosowywania się do zmian w otoczeniu z jednoczesnym regulowaniem emocji i stosowaniem adaptacyjnych strategii radzenia sobie ze stresem, odporność na działanie szkodliwych czynników środowiska) jest błędne. Zakładamy, że dzieci mają największą rezyliencję właśnie wtedy, gdy mózg jest najwrażliwszy i ciągle się kształtuje (Sunderland, 2019). W tym czasie właśnie jest on najbardziej narażony na niekorzystne zmiany w wyniku doświadczania przewlekłego stresu, jakim jest między innymi przemoc relacyjna.
Według badań negatywne doświadczenia z okresu dzieciństwa odpowiadają za (Felitti, Anda i Block, 2003):
- 50% wszystkich przypadków nadużywania narkotyków,
- 54% wszystkich przypadków depresji,
- 65% wszystkich przypadków alkoholizmu,
- 67% wszystkich przypadków prób samobójczych...