Co wnosimy swoją osobą?
Relacje stanowią podstawę codziennego funkcjonowania każdej społeczności, zarówno osobistej, jak i zawodowej. Budujemy je, wnosząc do otaczającej nas rzeczywistości to, co stanowi cząstkę naszego „ja”, dlatego niezwykle ważne jest, byśmy czynili to świadomie. Dotyczy to zwłaszcza osób pracujących na co dzień z dziećmi i młodzieżą, a zatem nauczycieli, którzy poprzez to, co wnoszą swoją osobą do przestrzeni szkolnej, kształtują postawy młodego pokolenia. Towarzyszenie innym w rozwoju wymaga umiejętności skupienia się na sobie i rozpoznania siebie w różnych relacjach, zarówno zawodowych, jak i domowych. Im więcej o sobie wiemy, tym szerszy staje się obszar naszego działania.
POLECAMY
Warto rozważyć, kim jesteśmy w danej relacji, jaką rolę odgrywamy, jak się komunikujemy i jak się w tej przestrzeni czujemy. Niezwykle ważne jest również, by uświadomić sobie, jakiej przestrzeni potrzebujemy, by móc realizować swoje cele, a tym samym stawać się szczęśliwymi ludźmi.
W Narzędziowni – Kim jestem i co wnoszę do otoczenia? Jakiej przestrzeni potrzebuję?
Wchodząc w relację, wnosimy do niej pewien bagaż, na który składają się nasze doświadczenia, wartości, poglądy, nawyki, wiedza, a zatem, można by rzec, cała historia naszego dotychczasowego życia. Ten bagaż wpływa na kształt relacji na wszystkich etapach ich tworzenia, ponieważ każde spotkanie się ludzi to zestawienie ich bagaży, a następnie ich przenikanie się lub konfrontacja. Niezwykle ważne jest, by nauczyciele mieli tę świadomość, ponieważ każdego dnia w przestrzeni szkolnej spotykają wielu ludzi, z których każdy dźwiga swój bagaż. Bagaż każdego z nas wypełniony jest przykrymi lub pozytywnymi doświadczeniami, które mają wpływ na nasze poczucie własnej wartości, poczucie sensu tego, co robimy, a zatem budują nasz obraz samych siebie oraz wpływają na nasz stosunek do otaczającej nas rzeczywistości.
W Narzędziowni – Co noszę w swoim bagażu?
Jakie mam nawyki?
Mimo iż nie mamy wpływu na to, czym wypełniony jest nasz pierwotny bagaż – wpływ na to mieli głównie rodzice, a na kolejnych etapach nauczyciele i inni dorośli zaangażowani w naszą edukację i wychowanie – możemy świadomie zmieniać obraz samych siebie, jeśli ten utrudnia nam prowadzenie szczęśliwego życia osobistego lub zawodowego....