Szkolny program ochrony zdrowia psychicznego – część 3. Zawartość merytoryczna

Zdrowie psychiczne uczniów

Jaka powinna być zawartość merytoryczna programu ochrony zdrowia psychicznego uczniów? Jakim standardom wynikającym ze współczesnej wiedzy medyczno-psychologicznej oraz rzeczywistym potrzebom adresatów musi odpowiadać? Jaka wreszcie powinna być struktura owego programu?

Problematyka zdrowia psychicznego człowieka, kształtowanie zachowań i stylów życia korzystnych dla tegoż zdrowia, w tym rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających dobrostanowi psychicznemu, uwzględniona jest w pewnym zakresie:

POLECAMY

  • w ramach edukacji zdrowotnej w podstawie programowej kształcenia ogólnego na każdym etapie edukacji;
  • w programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły, często jako oddzielny moduł programowy. 

Wielce istotnym jest, by zawartość merytoryczna programu ochrony zdrowia psychicznego uczniów odpowiadała standardom wynikającym ze współczesnej wiedzy medyczno-psychologicznej oraz rzeczywistym potrzebom adresatów. Nie bez znaczenia jest także jego poprawność strukturalna.
 

Treści edukacji zdrowotnej, zawarte w programie wychowawczo-profilaktycznym, przewidziane są do realizacji w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy, jak również w zakresie poszczególnych przedmiotów szkolnych w zależności od tematyki (art. 4 pkt 24 ustawy Prawo oświatowe).
Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży przewidziane jest jako zadanie pedagoga i psychologa szkolnego (§ 24 pkt 4 rozporządzenia MEN w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej).


Zgodnie z przyjętą koncepcją zdrowia psychicznego oraz strategią Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2021–2025 najważniejszymi kierunkami działań z zakresu ochrony zdrowia psychicznego w szkole winno być:

  1. Kształtowanie u uczniów odpowiednich umiejętności i kompetencji, takich jak: zdolność do doświadczania i wyrażania emocji, pozytywna samoocena, szacunek dla innych, głębokie poczucie bezpieczeństwa, zaufanie do siebie i...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI