Mimo oczywistego znaczenia klimatu i kultury szkoły dla ochrony zdrowia psychicznego uczniów w szkołach rzadko diagnozuje się i monitoruje ten czynnik, skupiając uwagę przede wszystkim na czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących tkwiących w uczniach oraz ich środowisku rodzinnym.
POLECAMY
Czym jest klimat szkoły?
Klimat szkoły to zjawisko mające wiele wymiarów, wśród których za najważniejsze uważa się1:
- Jakość relacji społecznych – relacje między uczniami, nauczycielami, dyrektorem, rodzicami, w tym cechy
- takie, jak: troska, obojętność, szacunek, agresja, zaufanie, nieufność, poniżanie, lekceważenie, poczucie przynależności, udział w podejmowaniu ważnych decyzji.
- Cechy środowiska – kształcenia i wychowania, m.in.: metodyka i tempo prowadzenia zajęć, presja na osiąg-
- nięcia, poziom rywalizacji, poziom wspierania uczniów przez nauczycieli, etykietowanie, faworyzowanie, egzekwowanie dyscypliny.
- Bezpieczeństwo fizyczne i emocjonalne – poziom zaufania do nauczycieli, zaangażowanie nauczycieli w rozwiązywanie konfliktów, a także działania w kierunku ograniczenia agresji rówieśniczej, takie jak ochrona czy monitoring.
- Cechy środowiska fizycznego szkoły, m.in. wielkość, wygląd, wyposażenie.
Klimat szkoły związany jest ze spostrzeganiem i odczuwaniem tego, co dzieje się w szkole, poprzez podmioty tam obecne. Mówi, jak nauczycie... |