Mimo oczywistego znaczenia klimatu i kultury szkoły dla ochrony zdrowia psychicznego uczniów w szkołach rzadko diagnozuje się i monitoruje ten czynnik, skupiając uwagę przede wszystkim na czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących tkwiących w uczniach oraz ich środowisku rodzinnym.
POLECAMY
Czym jest klimat szkoły?
Klimat szkoły to zjawisko mające wiele wymiarów, wśród których za najważniejsze uważa się1:
- Jakość relacji społecznych – relacje między uczniami, nauczycielami, dyrektorem, rodzicami, w tym cechy
- takie, jak: troska, obojętność, szacunek, agresja, zaufanie, nieufność, poniżanie, lekceważenie, poczucie przynależności, udział w podejmowaniu ważnych decyzji.
- Cechy środowiska – kształcenia i wychowania, m.in.: metodyka i tempo prowadzenia zajęć, presja na osiąg-
- nięcia, poziom rywalizacji, poziom wspierania uczniów przez nauczycieli, etykietowanie, faworyzowanie, egzekwowanie dyscypliny.
- Bezpieczeństwo fizyczne i emocjonalne – poziom zaufania do nauczycieli, zaangażowanie nauczycieli w rozwiązywanie konfliktów, a także działania w kierunku ograniczenia agresji rówieśniczej, takie jak ochrona czy monitoring.
- Cechy środowiska fizycznego szkoły, m.in. wielkość, wygląd, wyposażenie.
Klimat szkoły związany jest ze spostrzeganiem i odczuwaniem tego, co dzieje się w szkole, poprzez podmioty tam obecne. Mówi, jak nauczycie... |
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.