Szkolny program ochrony zdrowia psychicznego uczniów. Część II. Czynniki chroniące związane ze szkołą – klimat i kultura szkoły, rola nauczyciela

Zdrowie psychiczne uczniów

Szkoła odgrywa istotną rolę w promocji i profilaktyce zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży choćby z tej racji, że przebywają w niej codziennie, i to przez wiele godzin. Tutaj przez lata pobierają naukę, podlegają zabiegom wychowawczym ze strony nauczycieli, nawiązują relacje rówieśnicze. Jednym słowem, doświadczają różnych sytuacji i wydarzeń mających znaczenie pozytywne lub negatywne (oficjalny i ukryty program szkoły) dla ich rozwoju. Nic więc dziwnego, że klimat i kultura szkoły uznawane są za jeden z ważniejszych czynników chroniących, a ich właściwe kreowanie – za jedno z podstawowych wyzwań w kontekście profilaktyki zachowań ryzykownych oraz promocji zdrowia psychicznego.

Mimo oczywistego znaczenia klimatu i kultury szkoły dla ochrony zdrowia psychicznego uczniów w szkołach rzadko diagnozuje się i monitoruje ten czynnik, skupiając uwagę przede wszystkim na czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących tkwiących w uczniach oraz ich środowisku rodzinnym. 

POLECAMY

Czym jest klimat szkoły?

Klimat szkoły to zjawisko mające wiele wymiarów, wśród których za najważniejsze uważa się1: 

  • Jakość relacji społecznych – relacje między uczniami, nauczycielami, dyrektorem, rodzicami, w tym cechy 
  • takie, jak: troska, obojętność, szacunek, agresja, zaufanie, nieufność, poniżanie, lekceważenie, poczucie przynależności, udział w podejmowaniu ważnych decyzji.
  • Cechy środowiska – kształcenia i wychowania, m.in.: metodyka i tempo prowadzenia zajęć, presja na osiąg-
  • nięcia, poziom rywalizacji, poziom wspierania uczniów przez nauczycieli, etykietowanie, faworyzowanie, egzekwowanie dyscypliny.
  • Bezpieczeństwo fizyczne i emocjonalne – poziom zaufania do nauczycieli, zaangażowanie nauczycieli w rozwiązywanie konfliktów, a także działania w kierunku ograniczenia agresji rówieśniczej, takie jak ochrona czy monitoring.
  • Cechy środowiska fizycznego szkoły, m.in. wielkość, wygląd, wyposażenie.
     
Klimat szkoły związany jest ze spostrzeganiem i odczuwaniem tego, co dzieje się w szkole, poprzez podmioty tam obecne. Mówi, jak nauczycie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI