Tworzenie pozytywnego klimatu w klasie

Zdrowie psychiczne uczniów

Pierwsze skojarzenia, które przychodzą do głowy, kiedy myślimy o klimacie, atmosferze czy środowisku, to te związane ze zmieniającymi się warunkami atmosferycznymi. Kiedy jednak mówimy o klimacie, atmosferze czy środowisku w grupie klasowej, przymiotniki gorący czy chłodny, którymi posługujemy się, opisując to, co nienamacalne, przestają być poznawczo wystarczające. Co mają na myśli uczniowie, mówiąc o nienajlepszej atmosferze czy „słabym” klimacie w klasie? 

Jednym z czynników chroniących w profilaktyce zdrowia psychicznego uczniów jest budowanie wśród nich dobrej atmosfery, tworzenie pozytywnego klimatu w klasie. Nie jestem badaczką tego tematu. Staram się znaleźć odpowiedź na pytanie, które nurtowało mnie, kiedy byłam uczniem, i które powraca do mnie, kiedy goszczę w szkołach, rozmawiam z nauczycielami i uczniami. W tym artykule wyruszam w podróż w różne strefy klimatyczne, aby dowiedzieć się, jakie czynniki mają znaczenie i wpływ na tworzenie pozytywnego klimatu w klasie.

POLECAMY


Klimat, atmosfera, środowisko – spór o rzeczownik


Miało pójść gładko. Pojawia się jednak problem z dobraniem odpowiedniego rzeczownika. Czy należy dokonać wyboru pomiędzy trzema terminami, czy raczej pokazać wzajemne zależności bądź wpływy pomiędzy nimi? 

Określenia klimat i atmosfera bywają stosowane wymiennie. Moje wątpliwości odnośnie do tego, czy atmosfera to synonim słowa klimat, zostają rozwiane, kiedy trafiam na rozróżnienie. J. Prucha, E. Walterowa, J. Mares1 mówią o klimacie klasy wtedy, gdy przedstawia on bardziej długofalowe nastroje. Decydując się na rozpatrywanie tematu poprzez jego długookresowość, wybieram określenie klimat, uznając, że stopień zadowolenia uczniów z przebywania w tej, a nie innej klasie można rozpatrywać wyłącznie w dłuższym czasookresie. Stąd termin klimat wydaje się najbardziej odpowiedni. 

A co w takim razie z określeniem środowisko nauczania? W tym samym miejscu znajduję wyjaśnienie terminu, gdzie pojęcie to przekracza aspekt społeczno-pedagogiczny i dotyczy również otoczenia fizycznego (klasy i jej wyposażenia, oświetlenia)2. Tu dokonam subiektywnego wyboru, poszerzając obszar swoich rozważań o klimacie klasy o środowisko nauczania. Dlaczego? Bo miejsce, w którym przebywałam, będąc uczniem, było dla mnie ważne. Bo sposób ustawienia ławek w klasie wpływał na moje wewnętrzne poczucie (lub jego brak) bycia ważną i wysłuchaną. Mam przeczucie, że ten aspekt nadal pozostaje dla niektórych uczniów istotny.

Jest jeszcze pojęcie środowiska klasowego, które z...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI