Czym jest wirtualna rzeczywistość?
Wirtualna rzeczywistość (ang. virtual reality, w skrócie VR) to wygenerowany komputerowo trójwymiarowy świat (Craig 2013). Uzyskanie takiego efektu, czyli całkowite odcięcie się od otoczenia i przeniesienie się do świata wirtualnego, możliwe jest za pomocą specjalnych gogli. Morton Heilig, nazywany ojcem lub prekursorem wirtualnej rzeczywistości, za sprawą stworzenia w 1962 roku prototypu współczesnych urządzeń, już na początku rozwoju tej technologii proponował wykorzystanie jej poza rozrywką w procesie edukacyjnym dla dzieci[1]. Wirtualna rzeczywistość to nie tylko rozrywka: w medycynie to symulacje skomplikowanych operacji chirurgicznych[2], w optometrystyce to terapia wzroku dla dzieci (https://remmed.vision/), w terapii psychologicznej lub psychoterapeutycznej to leczenie klaustrofobii czy arachnofobii[3], a w pracy szkolnej, pedagogicznej, to atrakcyjne narzędzie pracy z np. dziećmi z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, z dysleksją czy ADHD[4].
Na czym polega fenomen VR w edukacji?
- Aktywne i interaktywne uczenie się przez doświadczenie zamiast pasywnego przekazywania wiedzy, np. przebywanie z dinozaurami, „dotykanie”...