Wsłuchać się w siebie... Potrzeby, pasja, urzeczywistanianie

Zdrowie psychiczne uczniów

Uczynić swoje życie wspaniałą przygodą. Spełniać marzenia i realizować plany. Któż by nie chciał? Codziennie zapisujemy kolejne karty swojego życia. Jednak czy ta historia zawsze jest nasza? Czy wchodzimy w swoją opowieść i przyjmujemy prawdę, czy może żyjemy poza nią?

Warto się nad tym zastanowić. Tylko zakotwiczenie we własnej historii daje nam szansę życia, które Brené Brown określa jako życie całym sercem, a które staje się źródłem dobrostanu. Jest to szczególnie ważne w przypadku nauczycieli, oni bowiem w codziennej pracy, swoim zachowaniem, zarówno werbalnym, jak i niewerbalnym, kształtują postawy dzieci i młodzieży, rezonując emocjami i uczuciami bez względu na to, czy tego chcą, czy nie. Tak działają bowiem neurony lustrzane, które są odpowiedzialne za modelowanie zachowań. Niezwykle ważne jest zatem, by nauczyciele nie czekali, aż jakieś zachowanie zaalarmuje, że ulegli emocjom, ale wsłuchiwali się w siebie, rozpoznając swoje potrzeby i pasje, co pozwoli im czuć się spełnionymi, a tym samym będzie miało pozytywny wpływ na uczniów.

POLECAMY

Jak zacząć poznawanie samego siebie? 

Wszystko zaczyna się od emocji. Ich rozpoznanie pozwala wsłuchać się w siebie i swoje potrzeby. I chociaż może brzmi to trywialnie, wcale nie jest takie proste. Wielu ludzi nie rozpoznaje emocji, ale rozładowuje je poprzez komunikaty i zachowania pozawerbalne. Nierozpoznane emocje są źródłem cierpienia i bólu, który wciąż szuka ujścia i znajduje je albo w zadawaniu cierpienia innym poprzez ranienie ich słowem lub czynem, albo w za...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI