Przytoczone przykłady zachowania dzieci i młodzieży związane są z zaburzeniem przetwarzania sensorycznego zwanego integracją sensoryczną. Jest to proces neurologiczny polegający na odbiorze, przetwarzaniu i organizowaniu informacji dotyczących wrażeń, jakich doznaje człowiek na skutek bodźców płynących z otoczenia lub własnego ciała. Prawidłowości przetwarzania sensorycznego doświadcza zdecydowana większość ludzi, nawet się nad tym nie zastanawiając. Codziennie, w każdej minucie, a nawet sekundzie, nasz organizm odbiera i przetwarza różne wrażenia, np. kiedy słyszy dźwięk telefonu, szum deszczu, gwar ulicy, czuje zapach i smak potraw. Dzięki przetwarzaniu sensorycznemu dzieje się to automatycznie i nie zaburza wykonywania różnych czynności w tym samym czasie. Funkcjonujemy w zrównoważony sposób dzięki temu, że mózg przez układ nerwowy dopasowuje reakcje poznawcze, motoryczne i behawioralne do bodźców odbieranych przez oczy, uszy, skórę czy mięśnie. Niestety, organizmy osób z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego (sensory processing disorder, SPD) przetwarzają odbierane wrażenia w sposób mniej efektywny, co prowadzi do problemów z adekwatnymi do nich reakcjami. Takimi jak przytoczone we wstępie. Nietrudno jest sobie wyobrazić, że życie młodego człowieka, pozornie sprawiającego wrażenie radzącego sobie w środowisku szkolnym, pełne jest frustracji, lęku czy wręcz fizycznie odbieranego bólu.
Trzy etapy przetwarzania sensorycznego
Aby lepiej zrozumieć, w jaki sposób mózg przetwarza otrzymywane informacje, specjaliści dzielą proces przetwarzania sensorycznego na trzy główne etapy:
Kiedy układ nerwowy ma trudności z re...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.