Cyberbezpieczeństwo. Jak bezpiecznie funkcjonować w cyfrowym środowisku?

Scenariusze

Problem bezpieczeństwa w sieci jest niestety nieustająco aktualny. Pojawiają się też wciąż różne nowe zagrożenia. Jednocześnie jednak Internet jest bardzo cennym narzędziem i źródłem informacji. Naszym zadaniem jest więc uczyć dzieci i młodzież korzystać z niego w taki sposób, by minimalizować ryzyko zagrożeń, a jednocześnie jak najlepiej wykorzystywać jego potencjał.

Dzieci i młodzież wykorzystują Internet przede wszystkim do rozrywki, wyszukiwania informacji i komunikowania się z innymi. Jest to medium wręcz stworzone do realizowania wszystkich tych celów. Wszystkie one są też ważne dla rozwoju dziecka, pod warunkiem jednakże, że używa ono sieci w bezpieczny sposób.

Nie chodzi więc o to, by dzieci i młodzież straszyć internetowymi zagrożeniami czy zniechęcać je do korzystania z sieci – byłoby to zresztą zadanie skazane na porażkę. Naszym celem powinno być poruszanie tematu bezpieczeństwa w sieci w taki sposób, by zwiększać świadomość uczennic i uczniów, a jednocześnie dawać im umiejętności i narzędzia do radzenia sobie z zagrożeniami. I to zarówno poprzez ich profilaktykę, jak i skuteczne reagowanie, kiedy się pojawią.

Podczas omawiania z dziećmi tej tematyki mogą pojawić się jednak pewne trudności. Po pierwsze, część zagrożeń, o których warto rozmawiać, wiąże się z ryzykiem molestowania seksualnego za pośrednictwem Internetu, ale też na żywo, gdy dziecko zgodzi się na spotkanie z chcącą wykorzystać jego zaufanie osobą poznaną w sieci. Jeśli nauczyciel chce to zagadnienie poruszyć, warto, aby wcześniej porozmawiał na ten temat z rodzicami i uzyskał ich akceptację. Należy też pamiętać, by dostosować przekaz do wieku dziecka.

Nie chodzi o to, by dzieci i młodzież straszyć internetowymi zagrożeniami czy zniechęcać je do korzystania z sieci. Naszym celem powinno być poruszanie tematu bezpieczeństwa w sieci w taki sposób, by zwiększać świadomość uczennic i uczniów, a jednocześnie dawać im umiejętności i narzędzia do radzenia sobie z zagrożeniami.

Po drugie, dzieci, a zwłaszcza młodzież, często są przekonani, że wiedzą na temat Internetu więcej od dorosłych; przeceniają swój poziom umiejętności korzystania z sieci, a także swoją zdolność do chronienia się przed zagrożeniami. Mogą prezentować postawę typu „wiem, że takie rzeczy się zdarzają, ale mnie to się na pewno nie przytrafi, bo...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI