Kuratorzy oświaty – w placówkach kontrolowanych w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego – będą zatem poddawali ocenie prawidłowość zapewnienia warunków i organizacji kształcenia specjalnego uczniów niepełnosprawnych. I tu pojawiają się problemy, gdyż edukacja włączająca (zwana inkluzyjną), która polega na:
- przyjmowaniu wszystkich uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci niepełnosprawnych mających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, do klas ogólnodostępnych, a nie integracyjnych,
- umożliwieniu wszystkim uczniom naturalnych relacji dzieci niepełnosprawnych z pełnosprawnymi rówieśnikami,
- dawaniu im pomocy i wsparcia przez rówieśników, nauczycieli i specjalistów,
- zapewnieniu wszystkim dzieciom niepełnosprawnym poczucia przynależności do zbiorowości szkolnej oraz umożliwieniu przeżycia sukcesu –
System szkolny ma dostosować się do indywidualnego tempa nauki, zdolności, potrzeb i możliwości każdego dziecka, biorąc pod uwagę wszystkie aspekty jego rozwoju: emocjonalny, poznawczy, twórczy, społeczny, fizyczny, moralny.
wciąż jeszcze napotyka przysłowiowe schody. Niestety, ale szczególne potrzeby edukacyjne uczniów niepełnosprawnych nadal nie są zaspokajane w pełnym zakresie określonym w przepisach prawnych i w orzeczeniach publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, mi...