Edukacja włączająca w praktyce

Potencjał neuroróżnorodności

W roku szkolnym 2017/2018 podnoszenie jakości edukacji włączającej w placówkach systemu oświaty jest jednym z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, a więc także priorytetem ministra edukacji. 

Kuratorzy oświaty – w placówkach kontrolowanych w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego – będą zatem poddawali ocenie prawidłowość zapewnienia warunków i organizacji kształcenia specjalnego uczniów niepełnosprawnych. I tu pojawiają się problemy, gdyż edukacja włączająca (zwana inkluzyjną), która polega na:

  • przyjmowaniu wszystkich uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci niepełnosprawnych mających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, do klas ogólnodostępnych, a nie integracyjnych,
  • umożliwieniu wszystkim uczniom naturalnych relacji dzieci niepełnosprawnych z pełnosprawnymi rówieśnikami,
  • dawaniu im pomocy i wsparcia przez rówieśników, nauczycieli i specjalistów, 
  • zapewnieniu wszystkim dzieciom niepełnosprawnym poczucia przynależności do zbiorowości szkolnej oraz umożliwieniu przeżycia sukcesu – 

System szkolny ma dostosować się do indywidualnego tempa nauki, zdolności, potrzeb i możliwości każdego dziecka, biorąc pod uwagę wszystkie aspekty jego rozwoju: emocjonalny, poznawczy, twórczy, społeczny, fizyczny, moralny. 

wciąż jeszcze napotyka przysłowiowe schody. Niestety, ale szczególne potrzeby edukacyjne uczniów niepełnosprawnych nadal nie są zaspokajane w pełnym zakresie określonym w przepisach prawnych i w orzeczeniach publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, mi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI