Obiecanki cacanki?

Warsztat pracy pedagoga

Dotrzymywanie danego słowa jest uważane za jedną z wartości uniwersalnych i ważną zasadę współżycia społecznego. Nic więc dziwnego, że jest też bardzo istotne w naszych relacjach z dziećmi 
i młodzieżą. Naszym zadaniem jest jednak nie tylko dotrzymywać składanych uczennicom i uczniom obietnic czy też uczyć ich, jak sami powinni dotrzymywać umów, lecz także pokazywać im, w jakich sytuacjach 
nie należy składać obietnic, a nawet kiedy ich niedotrzymanie jest właściwe.

W relacjach społecznych wiara w to, że możemy polegać na danym przez kogoś słowie, przekłada się na wzajemne zaufanie, zdolność i motywację do współpracy. Daje nam większe poczucie bezpieczeństwa.

Jeszcze silniej odczuwalne jest to w bliskich związkach – rodzinnych, partnerskich, przyjacielskich, a także zawodowych. Również w relacji między nauczycielem a uczniem czy szerzej – między różnymi członkami szkolnej społeczności. Wzajemne zaufanie, możliwość polegania na czyimś słowie i wiara w to, że osoba ta dotrzyma danej nam obietnicy, są bardzo ważnymi filarami dobrych relacji interpersonalnych.

Cenne jest dla nas jednak nie tylko to, że inni dotrzymują danego nam słowa, ale również to, że my sami wywiązujemy się z obietnic złożonych innym (bądź samym sobie). Dzięki temu uczymy się mieć do siebie zaufanie, zwiększa się nasze poczucie własnej wartości i szacunek do samych siebie. Czujemy się wiarygodni, wewnętrznie spójni i konsekwentni – a konsekwencja jest uważana za cenną zaletę. Dobrze czujemy się również ze świadomością, że dzięki temu wzrasta zaufanie innych osób do nas; czujemy, że jesteśmy dobrze spostrzegani i oceniani oraz mamy podstawy przypuszczać, że skoro inni mogą polegać na nas, to my w potrzebie będziemy mogli też polegać na nich.

Kiedy łamiemy dane komuś słowo, nadszarpuje to zaufanie tej osoby do nas, a jeśli takie sytuacje się powtarzają, możemy też stracić szacunek tej osoby (a także innych, którzy wiedzą o tej sytuacji). W życiu bywa jednak różnie i czasem może się zdarzyć, że jakieś okoliczności zewnętrzne będą uzasadniały i usprawiedliwiały złaman...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI